Viimeiseksi jäävä Turisti - Suomen Kulkuneuvot on voitokkaasti punainen kanneltaan. Opasta toimitti viimeiset kolmekymmentä vuotta omistautunut liikenneharrastaja Kari Juntunen. Hänelle myös kiitokset tämän artikkelin tiedoista.
Eräs aikakausi päättyy, kun kaikkien old school reissumiesten ja -naisten sekä kiertävien kaupparatsujen uskollinen matkatoveri, aikataulukirja Turisti saatetaan hautaan 120 vuoden kunnioitettavassa iässä. Opas sai alkunsa 1891 osittain kansallis-romanttisin perustein, sen oli määrä edistää maamme ja matkustusmahdollisuuksien tunnettavutta. Julkaisija oli tuolloin Suomen Matkailijayhdistys, myöhemmin Suomen Matkailuliitto ja lopulta Valtion painatuskeskus (tunnetaan nykyisin myös mukamuodikkaalla nimellä Edita). Tuorein ja viimeisin laitos 1/2011 on muhkeasti yli 700-sivuinen.
Turistin kuolemaksi koitui netti, josta tämän päivän ihmiset aikataulutietonsa hakevat. Netin aikataulupalvelut ovat suopeasti maksuttomia, mutta siellä tieto on pirstaleina eri sivustoilla eikä niiden hakeminen ole tottuneille käyttäjille fyysisen katalogin selausta nopeampaa ja stressittömämpää vaan päinvastoin. Turistissa on yksissä kansissa kaikki kaukoliikenteen juna-, linja-auto- ja laivavuorot (lentoliikenne tiputettiin pari vuotta sitten pois jatkuvien muutoksiensa vuoksi). Opus on siis kaikenkattava, liikenneverkoston maanlaajuisen kokonaiskuvan tarjoava - ja tämä on asia, jolle nyt jätetään jäähyväiset. Ilmankin varmasti pärjätään, mutta kannattaa kuitenkin panna merkille jälleen yksi esimerkki tietokokonaisuuksien hajoamisesta säläinfoksi, se on aikamme ilmiö - hyvä vaiko huono, sen päättäköön kukin puolestaan.
Turistin historia heijastaa mielenkiintoisella tavalla kulkuvälineiden kehitystä. Ensi alkuun valta-osa sen sivuista täyttyi laiva-aikatauluista (höyrypaatteja kulki todellakin melkein joka paikkaan), junien ollessa vähemmistönä. Vuodesta 1920 mukaan tuli eräitä bussiaikatauluja, mutta laajemman osan nämä saivat vasta 1930-luvulla. Tuolloin (1931) lentoliikenteelle riitti vielä yksi sivu. Vuonna 1961 busseja oli 165 sivua, junia 163, lentokoneita 7 ja laivoja 6. Nykyisin bussit kattavat melko selvän enemmistön aikataulukirjan sisällöstä.
Esoteerisen maantieteen koulun matkailuhistoriallisiin kokoelmiin kuuluva juliste mainostaa Helsingin ja Itä-Preussin välistä Seedienst Ostpreussen -yhtiön risteilyliikennettä. Kausi 1939 jäi linjan viimeiseksi suurvaltahistorian myllerryksessä. Myös sen aikataulut löytyivät aikoinaan Turistista.
Esperanton kieli koettiin jostain syystä aikoinaan oleelliseksi ja se oli mukana oppaassa 1920-luvulta kolme vuosikymmentä. Kultavuosina kirjasta ilmestyi kolmesta viiteen numeroa. Kansalaissodan aikana jäi yksi numero ilmestymättä, samoin talvisodan aikana, mutta muutoin julkaisu löytyi suorastaan lohdullisen varmasti R-kioskeista ja junavaunuissa kiertäviltä lehtimyyntipojilta. Kaikki tunsivat Turistin siinä missä puhelinluettelon. Tuntevatko enää? Ei todellakaan. Tästä kertoo myös levikin taantuma, joka kulki sotavuosien 140 000:sta 1980-luvun 40 000:een ja nykyiseen 1050:een. Turistista on tullut vain kaikkein uskollisimman kannattajakunnan vaalima reliikki - mikä ei edelleenkään yhtään vähennä sen käyttökelpoisuutta kokeneissa hyppysissä sujuvana tiedonlähteenä.
Julkisuudessa aika ajoin paljonkin kohuttu syrjäseutujen julkisen liikenteen alasajo on aikataulutoimittaja Kari Juntusen mukaan jo liki päättynyt ja nykyinen reitistö hyvin stabilisoitunutta. Hän ennustaakin, että viimeisen Turistin varsinkin linja-autoliikennettä koskevat tiedot tulevat olemaan käyttökelpoisia vain pienin muutoksin seuraavat 10-20 vuotta, jopa kauemmin. Ainoa pysyvä asia maailmassa on kuitenkin muutos, joten seurataan tilannetta. Turisti kuolee hyvässä seurassa, jos niin voidaan sanoa, sillä loppunsa kohtaa näinä aikoina myös kunnianhimoisesti koko maailman kaukoliikenneaikataulustot yksiin kansiin koonnut Overseas Timetable -katalogi.
Artikkelin päätökseksi ja Turistin muistosanoiksi sopii englantilaiskirjailija Somerset Maughamin (1874-1965) lausahdus: "Luen paremman puutteessa mielelläni aikatauluja tai luetteloita. Ne ovat kiinnostavampia kuin suuri osa julkaistusta kaunokirjallisuudesta."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti