Pohjoistuuli tuiversi hyytävästi, kun esoteerisen maantieteen koulun merellisen osaston aktiivit saapuivat Länsi-Uudenmaan Snappertunan Prästholmiin. Paikallisen savisen joen rantamilta lähdimme vesille, mielessämme kaksi tehtävää: tutkia historiallisena faktana tunnetun mutta nykyisin lähinnä huhupuheissa elävän pohjoisen Snappertuna-Tammisaari-merireitin olemassaolo sekä selvittää Raaseporin linnalle ja siitä syvemmälle sisämaahan nousevan niin ikään historiallisen jokireitin nykyinen purjehduskunto.
Snappertunan kylän kautta kulkeva pikkujoki (Raseborgs å, syvemmällä Slottssrömmen) on rämettynyt käytännössä ojamaiseksi, ja edellä mainittu Persöfladanin ja Totalfladanin kautta vievä pohjoinen Tammisaaren meriyhteys on matalaa ruovikkolabyrinttiä, josta lävitse löytäminen ja pääseminen on kysymysmerkki. Ennen vanhaan, varsinkin Raaseporin linnan kukoistuskaudella 1300-1500-luvuilla, molemmat vesireitit ovat olleet hyvin tärkeitä kulkuväyliä, paljon maanteitä oleellisempia. Maankohoaminen ja rehevöityminen ovat kuitenkin tehneet entisistä valtaväylistä takapajuisia ja salamyhkäisiä rapakoita, joita unohduksen rauha aateloi. Niiden sisäänpäin sykertyvä suojaisuus suo lymypaikan äidillistä tuntua, mutta virittelee hetkittäin myös mangroverämeen kuumeista tunnelmaa.
Kuvallinen raporttimme on jaettu retken mukaisesti kahteen osioon. Näistä ensimmäinen on:
SNAPPERTUNASTA TAMMISAAREEN (päivä 1)
Ei ole sattumaa, että ruovikot merkitään usein karttoihin samalla symbolilla kuin suot. Upottavina ja vaikeasti määritettävinä nekin ovat vaihteleva sekoitus maa- ja vesielementtiä. Monin paikoin ihminen ei voi ollenkaan kulkea niissä muutoin kuin talvipakkasilla. Reitit tuntemalla niin soilta kuin ruovikoista voi saada suojaa, kuten vainotut ovat aina metsäveljiin ja pirtukippareihin asti tienneet. Epävarmalle tai epäonniselle ne voivat puolestaan olla kohtalokkaita ympäristöjä. Molemmat ovat vahvasti alitajunnan maisemia, jossa tunnetun osuus verrattuna kätköisyyteen on pieni; ruovikoissa tämä korostoo ruo'on korkeuden vuoksi.
RAASEPORIN LINNALLE JA POHJOISEEN (päivä 2)
Raaseporin linnan rakensi tiettävästi Bo Joninpoika Grip 1300-luvulla tasapainottamaan Suomenlahden toisella puolella sijaitsevan Tallinnan mahtiasemaa Ruotsin eduksi. Kulta-aikansa linna koki 1400-luvun keskivaiheilla, jolloin Ruotsista karkotettu kuningas Kaarle Knuutinpoika Bonde piti siellä hoviaan. Välillä linnaan hyökkäsivät tanskalaiset, välillä merirosvojoukkiot. Sen kohtaloksi koitui kuitenkin Helsingin perustaminen, mikä teki siitä strategisesti käytännössä tarpeettoman. Toinen hylkäämisen syy oli maankohoaminen, joka näivetti linnalle johtavaa vesireittiä. Linna hylättiin 1553 ja se sai rauhassa rapistua 1890-luvulle, jolloin sen kunnostaminen alettiin ensiaskeliaan ottavan, kansallisromanttisesti motivoituneen matkailun tarpeisiin. Linnan lähelle rakennettiin samoihin aikoihin Suomen ensimmäinen turisteille tarkoitettu majatalo.
Tunnetuin snappertunalainen on maailmanlopusta tulisesti saarnannut unissasaarnaaja Maria Åkerblom (1898-1981). Hänet vietiin toistuvasti mielisairaalaan ja hän kärsi myös viidentoista vuoden kuritushuonetuomion muun muassa murhayrityksestä - mutta oli silti åkerblomilaisuutena tunnetun liikkeen sokeasti seuraama.
11 kommenttia:
Kyllä Strömmeni läpi pääsee terhi 410 plus Suzuki 20hv vielä tänäkin päivänä.Ja olis jopa ruopattu ja paranneltu venereitiksi oli kuulemma jopa EU tukia saatavissa,mutta siellä paikallinen viherpiiprtäjä väittää alueella olevan valtavasti vesilintuja,ja paskat sanon minä kasvaa kiinni 10 vuotta väylän varrella mökkeillyt
Jep, kyllähän siitä tuollaisella pienemmällä veneellä läpi pääsee, kuten tuli itsekin todettua. Matalalla vedellä voi olla kyllä tiukkaa.
Pipertäjän väitteet pitää tutkia ja toimia sitten siltä pohjalta missä määrin ovat totta.
Mekin kävimme kokeilemassa, että pääsee siitä läpi kuusimetrisellä aluveneelläkin. Vesi vain loppui ojassa kun lisäsi yhtään kaasua. Hauskaa oli, mutta emme kyllä voi suositella. Jos olisimme jääneet jumiin ei sieltä kukaan olisi tullut hakemaan. Jos väylän saisi auki olisi se kyllä mahtava ja historiallinen reitti ajella rauhassa. Raaseporiin pääsee hyvin ja sinne on kiva ajaa.
T: Ari ja Johanna
Oho, kuusimetrinen kuulostaa jo aika vonkaleelta tuossa rännissä! Hauska kuulla kokemuksestanne, kiitos sen jakamisesta.
Tämä oli kiintoisa reitti. Meloimme tämän 2013 kevään tulvien aikaan, jolloin eteneminen oli helppoa muutamia estekohtia lukuunottamatta. Tuosta lisää kuvia reissusta: http://www.melontareitit.com/raasepori/raaseporinjoki
Teillä on ollut hieno seikkailu varhaiskevään olosuhteissa, kiitos sen jakamisesta!
Kyllä, reitti oli mainio ja linnakin esiintyi aivan toisessa näkökulmassa kuin ennen.
Kiitos tästä mainiosta blogista. Kesti kolme päivää lukea se alusta loppuun ja oli pettymys kun viimeinen artikkeli oli luettu eikä linkkiä vanhempiin teksteihin enää ollut.
Kiitos Tuomo, uuttera omistautumisesi luku-urakkaan on itsessään hienointa mahdollista palautetta.
Mistä luit maan kohoamisen vaikutuksista Raaseporinjokeen? T Pena
En muista lukeneeni mistään yksiselitteisestä lähteestä. Maankohoamisen vaikutukset ja nopeus ovat suomalaisen maantieteen piirissä yleisesti tunnettuja, mikä mahdollistaa päättelyyn perustuvat huomiot. Sama ilmiö on esimerkiksi kuronut Vuosaaren, ison alueen, kiinni mantereeseen, kun se vielä 1600-luvulla oli merireitin erottama todellinen saari.
Ajoimme Tammisaaren itäisen reitin lävitse etelästä pohjoiseen 23.7.2017 6hp perämoottori ja 5,2m vene. Merivedenkorkeus -5cm. Julianaholmin länsipäätyyn asti normaali vanha ruoppausväylä OK. Mararnan kapeampi osuus moottorilla väylässä kaislikkoa puskien OK. Strömsin kohdalla hetkellisesti avartuu ja levenee. Vaikein kohta on kuitenkin myöhemmin juuri ennen Lustigkullan ruopattua rantapistoa. Siinä on muutama avoin allikko ja umpeenkasvanut kohta, yhteensä alle 50m, jonka jälkeen siis helpottuu loppumatkaksi normaalisti ajettavaksi. Tässä hankalimmassa kohdassa piti sauvoa ruovikkopohjasta ja yhdessä kohtaa nousta parin metrin matkalle veneestä laidasta kiskomaan.
Lähetä kommentti