Tiibetiläisten rukouslippujen värit symboloivat elementtejä:
sininen taivasta (ja avaruutta), valkoinen ilmaa (ja tuulta), punainen tulta,
vihreä vettä ja keltainen maata.
Turun Wiikkosanomat
käsitteli toukokuun 4. 1822 Volgan alajuoksun kalmukkimongoleja, jollaisia oli
kulkeutunut Suomeenkin, suurruhtinaskunnan luoteiskolkkaan. Lehti muun muassa
esitteli ”pakanallisten Kalmukkiloiden” uskontoa. Omituisten muukalaisten keskeinen
rukous pantiin kuulumaan näin:
”Minä uskon ja
kunnioitan korkeinta Laamaa. Minä uskon ja kunnioitan lukemattomia Jumaloita.
Minä taiwutan polwiani korkeallen hengelliselle Säädyllen. Minä kunnioitan
pyhää lakia. Näitä neljää rukoilen uskalluksella, että het olkoot ihmisille,
raawaille, metsän eläwille, madoille, linnuille ja kaloille armolliset..."
Se mitä Wiikkosanomat on tässä yrittänyt todennäköisesti
toisintaa, on ollut kalmukkienkin seuraaman tiibetiläistyyppisen
Mahayana-buddhalaisuuden päivittäisharjoituksiin kuuluva resitaatio,
uskontunnustusta muistuttava ”turvautuminen”, joka suunataan Buddhaan
(opettajaan), Dharmaan (opetuksiin) ja Sanghaan (harjoittajien yhteisöön). Voi
kuitenkin uskoa, että lukijoiden kulmakarvoja on kohottanut eniten, ja kohottaa
yhä tänä päivänä, rukoilu ”metsän eläwien, matojen, lintujen ja kalojen”
puolesta. Sanomalehdessä esitetty lista on tosin luultavasti ollut tulkin auki
selittämisen maustama. Mahayanan ikivanha ja tiibetinbuddhalaisuudessa yhä
käytettävä ilmaisu kuuluu yksinkertaisesti ”kaikkien tuntevien olentojen
hyväksi”.
Tiibetinbuddhalaisuuden piirissä jokainen harjoitus ja muu
ansiokas teko omistetaan kaikkien tuntevien (tai aistivien) olentojen hyväksi,
ja harjoittajan motiivi valaistumiselle on se, että hän pystyy mahdollisimman
tehokkaasti hyödyntämään mahdollisimman monia olentoja, lajista riippumatta.
Valaistuminen eli ”buddha-tilan” saavuttaminen tarkoittaa, sikäli kuin sitä voi
käsittein avata, mielen koko potentian toteutumista, virheetöntä ymmärrystä
itsen ja ilmiömaailman luonteesta; viisautta, johon liittyy kohdettaan
erittelemätön spontaani myötätunto ja huumorinsävyinen takertumattomuus.
Totaalinen muiden kunnioitus pohjaa buddhalaiseen
näkemykseen, jonka mukaan kaikkien tietoisten olioiden tajunnanperusta on sama.
Syvällä juoksujalkaisessa, koskikarassa ja naalia on pilkahdus buddha-tilaa,
joskin liki täysin hämärtyneenä. Vain ihminen voi tiedostaa potentiansa ja
puhdistaa sen esiin, mutta yhtä kaikki perustavaa eroa ei muihin lajeihin ole. Buddhalaisuuteen
kuuluva näkemys jälleensyntymien huikean pitkästä ketjusta tuo ihmissyntymän
teoriassa koskikarankin ulottuville. Suhteellisemmalla tasolla kaikkia olentoja
yhdistää se, että ne etsivät jokainen onnellisuutta ja haluavat välttää
kärsimystä. Näistä seuraa, että buddhalaisen pitäisi suojella tai ainakin
pidättäytyä vahingoittamasta toisten elämää. Opetukset kehottavat
kunnioittamaan myös ei-aistivia olentoja, kuten kasveja, mutta näiden
perustellussa ja kohtuullisessa vahingoittamisessa ei nähdä perustavaa eettistä
ongelmaa.
Kuten näemme, asenteellisella tasolla Mahayana (suomeksi
”Suuri kulkuneuvo”, mikä siis tarkoittaa nykyisin etenkin tiibetiläistä
buddhalaisuutta) on vienyt elämänsuojelun niin pitkälle kuin sen voi viedä. Se
ulottuu periaatteessa jopa muiden ulottuvuuksien, kuten henkimaailman,
oletettuun asujaimistoon. Toistonkin uhalla: sen päämäärä on kaikkien olentojen
hyvinvointi. Mutta onko tämä näkynyt käytännössä?
Tiibetissä oli jo 600-luvulla voimassa kuningas Songtsen
Gampon lainsäädäntö, joka puolusti lähtökohtanaan kaiken elämän suojelua.
1600-luvulta alkaen dalai-lamojen hallinto otti käyttöön Rilung Tsagtsig
–nimisen asetuksen, jolla oli lainvoima ja joka merkitsi käytännössä
villieläinten, mukaan lukien linnut ja kalat, täysrauhoitusta. Tiibetiläisten
karu ilmanala pakotti kuitenkin useimmat ihmiset lihansyöntiin, joten
kotieläimiä piti teurastaa. Useimmiten teuraseläin oli jakki. Se on niin iso,
että yksi kuolema antoi pitkäksi ajaksi syötävää. Pienten eläinten, kuten kanojen,
käyttö ruoaksi oli samaisesta syystä harvinaista. Kun buddhalaisväestö
suhtautui eläinten teurastamiseen ylipäätään nihkeästi, oli lihakauppa
pääsääntöisesti Tiibetin pienen muslimivähemmistön käsissä. Metsästystä
esiintyi siellä täällä valvonnan ulottumattomissa, mutta se oli salametsästystä
ja sisälsi paitsi juridisen sanktion myös sosiaalisen paheksunnan riskin. Jopa
hyönteisiä kunnioitettiin; joku muistanee elokuvasta tai kirjasta ’Seitsemän
vuotta Tiibetissä’ kohtauksen, jossa rakennustyömaalta siirretään hellävaroin
kastematoja turvaan.
Kiinalaismiehityksen myötä 1950-luvulla Tiibetin
elämänsuojelulait ja –asetukset tietenkin kumottiin. Alueen luontoa ja
eläimistöä on sittemmin tuhottu kammottavassa laajuudessa. Dalai-lama on
jatkanut ympäristönsuojelun puolesta puhumista maanpaosta. Nykypäivänä maailman
ainoa buddhalaisten periaatteiden mukaan hallittu valtio Bhutan jatkaa pitkälti
vanhaa tiibetiläistyylistä elämänsuojelulainsäädäntöä, joka kieltää käytännössä
metsästyksen, kalastuksen ja metsien hakkuut sekä muunlaisen luonnon
turmelemisen. Maan ympäristö onkin poikkeuksellisen hyvässä kunnossa, jos kohta
ei sekään ilmastomuutoksen oikkujen saavuttamattomissa.
Jättiläismäisten ympäristöhaasteiden aikana eri hengellisten
teiden, joilla on kuitenkin miljardeja kannattajia, voisi toivoa ottavan
entistä aktiivisemmin kantaa asuinpallomme biosfäärin puolesta.
Mahayana-buddhalaisuuden pelinavaus on, valitettavasti, vailla merkittävää
poliittista valtaa, mutta horisontin laajentajana se on kaikkea muuta kuin
merkityksetön.
****
Lisäys (4.7.2013):
Seuraavassa otteessa kuvailee tiibetinbuddhalaista
eläinsuhdetta saksalainen Ernst Lothar Hoffman (sittemmin Lama Anagarika
Govinda). Hän oli viimeisiä ulkomaalaisia, jotka matkasivat Tiibetissä ennen
1950-luvun kiinalaismiehitystä.
"Metsästystä ei pidetä Tiibetissä huvina vaan se on
rikos, ja milloin tahansa esimerkiksi talvella ruoan puutteen takia kotieläimen
teurastaminen käy välttämättömäksi, karjapaimen pyytää anteeksiantoa eläimiltä
ja suorittaa riittejä, jotta ne syntyisivät seuraavaksi parempaan
elämänmuotoon. Vähäisimmänkin eliön tappamista pidetään pahana ja siksi sitä
vältetään niin kauan kuin se inhimillisesti on mahdollista Tiibetin vaikeissa
olosuhteissa, joissa tsampa (paahdettu
ohrajauho) on ainoa kiinteä ruoka, ja missä hedelmät ja kasvikset ovat melkein
tuntemattomat (poikkeuksena itäisen ja keskisen Tiibetin hedelmälliset,
huolellisesti keinokastellut laaksot). Kalastusta pidetään erityisen
vastenmielisenä, koska kalat, ainakin Tiibetistä tavattavat, ovat pieniä ja
ateriaa varten niitä pitäisi tappaa paljon. Sama pätee lintuihin. Linnut,
jänikset, murmelit ja muut pikkueläimet ovat tästä syystä erityisen rohkeita
ihmisten suhteen. Muistan esimerkiksi miten jänis jäi paikalleen kunnes
kosketin sitä. Linnut kävelivät telttaan tutkimusretkelle ja pienet murmelin
kaltaiset "hännättömät rotat" livahtelivat edestakaisin maakoloistaan
nähdäkseen, mitä tapahtuu teltassa, joka oli yhtäkkiä putkahtanut heidän
rauhalliselle alueelleen."
(Valkeiden pilvien tie,
Basam Books 2013)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti