Kuvittele olevasi tavallinen rahvaan edustaja keskiajalla. Joka sunnuntai istuit kirkossa, koska niin kuului ja muuta vaihtoehtoa ei edes ollut. Yhteiskunnassa ei ollut osa-aluetta, jota kirkko ei olisi hallinnut, mutta ennen kaikkea se hallitsi mahdollisuuttasi ikuisuusosaan. Elettiin vielä katolisuuden aikaa. Kirkko pyhimyksenkuvineen ja lepattavine uhriliekkineen oli salaperäisen juhlava, ja rakennuksena käsittämättömän komea; se edusti konkreettisestikin täysin eri sfäärejä kuin turvekattomajasi. Jumalanpalvelus toi sinulle ehkä lohtua ja turvan tunnetta - tai sitten pelkoa ja tukaluutta. Papilla oli Raamattunsa, tuo erityinen latinankielinen kirja, joka kertoi maailmansynnyn ja tuhat muuta asiaa. Sinulla ei ollut lukutaitoa, ei kirjaa, mutta sinulle saarnattiin ja sinulle oli annettu kuvat. Ihmeelliset kuvat! Lähteensilmästä näit oman kuvasi, mutta muuten kuvia ei muualla nähnyt kuin kirkossa, jossa niitä oli maalattuna pilareihin, seinille ja kattoon. Katselit niitä penkistä, usein niska kipeytyen.
Kuvat olivat täynnä merkityksiä. Niiden kautta herätettiin hartautta ja opetettiin kirkon keskeisiä kertomuksia, joita jokaisen piti tunteman. Eikä pyhimystä esittänyt kuva ainoastaan esittänyt pyhimystä, vaan se oli pyhimys - ja pystyi katsomaan katsojaa takaisin. Sama päti maallisempiinkin kuviin, vaikkapa ketun kuvaan; ne eivät olleet lihaa ja verta, mutta ne olivat kuitenkin subjekteja, toimijoita. Juutalais-vanhatestamentillinen maailma oli kielteinen uskonollisille kuva-aiheille, mutta antiikin perinteen jälkilämmössä kirkko hyväksyi kuvan samanarvoiseksi sanan rinnalle Nikaian toisessa kirkolliskouksessa 787.
Suomessa keskiaikaisten kirkkojen varhainen maalauspolvi edustaa niin sanottua primitiivistä tyyliä. Niiden värivalikoima rajoittuu lähinnä punamultaan ja nokimustaan eli kimröökiin. Kuvien takana on kristillistä ja pakanallista kansanperinnettä, ja ne ovat nykykatsojalle vaikeasti aukenevia. Valikoimaan kuuluu tikku-ukkomaisia hahmoja, abstrakteja symboleja, kasviornamentteja, eläinhahmoja, tähtiä, aurinkoja, elämänpuita. Primitiivisten maalausten tekijät olivat todennäköisesti rakennusmestareita, jotka maalasivat kuvioita loppusilauksena valmistuvalle kirkolle, rakennustelineiden ollessa vielä pystyssä.
Rakentajamaalaukset ovat yleensä 1400-luvun alusta. Mutta jo saman vuosisadan lopulla moneen kirkkoon tehtiin ammattitaiteilijoiden toimesta huomattavasti taidokkaampia maalauskenttiä, joissa saatettiin esittää systemaattisesti Raamatun kohtauksia. Lyhyen kukoistuskauden jälkeen maalaaminen hiipui. Tuli uskonpuhdistus ja luterilaisuus, karuuden ihanne pyyhkäisi katolilaisuuden merkit syrjään. Monessa kirkossa maalaukset maalattiin kalkilla peittoon ja ne löydettiin uudelleen 1800- tai 1900-luvulla. Mynämäen kirkon maalaukset paljastettiin vasta tänä vuonna:
http://www.rakennusperinto.fi/news/fi_FI/Mynamaen_kirkossa_esiin_alkuperaiset_maalaukset/
Suomessa maalauksia on säilynyt vaihtelevissa määrin yli neljässäkymmenessä keskiaikaisessa kirkossa. Esoteerisen maantieteen koulun kuvataidejaos esittää tässä näytteitä kahdeksan kirkon seinä- ja kattomaalauksista.
Sipoo, Uusimaa
Sipoon vanhan kivikirkon maalaukset paljastettiin kalkin alta 1935. Primitiivinen kuvasto on mahtava.
Lohja, Uusimaa
Todennäköisesti 1400-luvun jälkipuoliskolla rakennettu Lohjan Pyhän Laurin harmaakivikirkko on maamme runsaimpia ja hienompia maalauskohteita. 1500-luvun alkuun ajoitetut taitavat kalkkimaalaukset ovat hyvin säilyneitä ja jokseenkin kaikki mahdolliset katto- ja seinäpinnat on käytetty kuviin. Raamatun keskeisten tapahtumien - koko jatkumo maailman luomisesta viimeiseen tuomioon - ohella Lohjan kirkossa on paljon kuvia pirusta tai pitäisikö sanoa pirulaisista, koska paholaishahmoja on samoissa kuvissa useita. Tässäkin kirkossa, kuten niin monissa, kuvat olivat välillä piilossa kalkin alla ja ne paljastettiin 1800-luvun lopulla.
Tenhola, Uusimaa
Tenholan kirkko on keskiajalta, mutta sen maalaukset ovat vasta niin sanotulta suurvaltakaudelta ja niitä on ainoastaan pilareissa. Museoviraston sanoin: "Renessanssin lyöteornamentiikan kaltaisilla ovaaleilla kehyksillä ympäröidyt sananjulistajista ja saarnan sisällöstä kertovat pilarien maalaukset ovat vuodelta 1675." On erikoista, että maalauksia tehtiin vielä luterilaisella kaudella.
Hattula, Häme
Täysgotiikkaa edustava Hattulan Pyhän Ristin kirkko on Hämeen vanhin, todennäköisesti 1400-luvun jälkipuoliskolta. Väitetään, että kirkossa säilytettiin palaa Jeesuksen rististä ja se oli näin ollen pyhiinvaelluskohde. Kirkossa on määrällisesti Suomen laajimmat seinämaalaukset, maalausaiheita on 193. Maalaukset on tehnyt luultavasti sama taiteilijaryhmä kuin Lohjan kirkossa ja ne ovat 1510-luvulta. Maalausten päälahjoittaja oli Hämeen linnan päällikkö Åke Jöransson Tott rouvansa Märta Bengtsdotter Ulvin kera.
Finström, Ahvenanmaa
Saltvik, Ahvenanmaa
Pyhälle Marialle pyhitetty Saltvikin kirkko on 1300-jälkipuoliskolta. Maalauksien puolesta kirkko on niukka.
Nauvo, Varsinais-Suomi
Nauvon kirkossa 1400-luvun maalaukset ovat vähäisiä, mutta paikan erikoisuutena ovat 1600-luvun maalaukset.
Korppoo, Varsinais-Suomi
Arkkienkeli Mikaelille pyhitetyn Korppoon kirkon maalaukset ovat primitiivisiä ja mitä luultavammin kirkon rakentajien rakennustelineiltään tekemiä. Uskonpuhdistuksen jälkeen maalaukset peitettiin "viheliäisinä" ja ne löydettiin uudestaan vasta 1950-luvulla.
Jälkitoteamus:
Keskiaikaiset kirkot ovat linnojen ohella maamme ainoita todella vanhoja rakennuksia, ja palkitsevia vierailukohteita jo tässä mielessä. Mutta jos kirkko on varustettu katto- ja seinämaalauksin, tarjoaaa se suoran, ohitse käsitteellisen mielen iskevän portin keskiajan ihmisen maailmankuvaan ja samalla myös arkkityyppisiin näköaloihin.
Kirkkojen maalauksia bongatessa törmää kuitenkin siihen ilmiöön, että kirkot Suomessa ovat melkein aina kiinni. Eräskin kerta on muun muassa turhaan tartuttu Inkoon kivikirkon (jossa maamme ainoa kuolemantanssi-aiheinen maalaus) ovenripaan. Osin tämä selittyy sillä, että vanhat kivikirkot ovat usein jääneet toissijaisiksi pyhätöiksi uudemman varjoon, mutta varsinaisesti on kyse uskonollisen kulttuurin vähäverisyydestä. Jos temppeleitä on, ei niiden pitäisi olla lukossa. Transsendentaali ei noudata virka-aikaa ja turistisesonkia.
Kirjalliset lähteet:
Nazarenko Kaarina, Katriina Paloheimo & Pirkko Paloheimo: Sipoon vanha kirkko, Sipoon seurakuntayhtymä 2001.
Hiekkanen Markus: Suomen keskiajan kivikirkot, SKS 2007.
6 kommenttia:
Ajankohtainen aihe, Mynämäellä on äskettäin paljastettu maalauksia
Kiitoksia, Kaisa, kiintoisasta uutisesta. Lisään siitä tiedon tekstiin.
Lohjan Pyhän Laurin kirkon seinämaalauksist löytyy myös arkkienkeli Mikael, kettu, merenneito, Neitsyt Maria, Pyhä Birgitta ja Pyhä Laurentius ja paljon muutakin mielenkiintoista.
Jatulintarhat olivat ennen kristillistä aikaa maa-energian ohjaamiseen tarkkaan sijoitettuja luonnon piirilevyjä. Vähän kuten Stonehenge mutta litteitä ja vaatimattomampia. Jatulintarhat on laskettu pronssikautisiksi eli vissiin 3000 ennen ajanlaskun alkua, paljon mahtuu sen ja kristinuskon saapumisen väliin. Samaa tarkoitusta hieman erilaisesti ajavat 'kiviröykkiö haudoiksi' luokitellut kivikasat, joista ruumiita ei ole koskaan löytynyt, ne ovat maa-energia keskittymien paikkoja.
Symbolisesti jatulintahojen kuvat amplifoivat 'hyvää' energiaa'. 5- alin kuva, jossa on kaksi jatulintarhaa voi google- haussa hyvin verrata esim. kuviin magneettikentästä. Samaan aiheeseen liittyvät hiidenkirnut ja muut hiisi-nimiset paikat, koska ennen vanhaan (ennen kristinuskoa) hiisi oli suuri luonnon jumala, loppumattoman elämän virran ohjaaja.
Semmoinen lisä vielä, että jatulintarhat on usein rakennettu veden läheisyyteen, niin että 'suu-aukko' osoittaa ulapalle. Ilmeinen voisi olla mahdollista joidenkin teorioiden mukaan, että jatulintarhan suu-aukosta lähtee energia säde ja merellä olevat voivat heilurin avulla seurata sädettä takaisin rantaan. Kuka tietää.. miksipä ei!
Writer2006, kiitos kommenteista koskien jatulintarhoja. Ne todella innoittavat miettimään, miksi ne tehtiin ja millä perusteella sijoitettiin tiettyihin paikkoihin. Jokin syy on silläkin, että ne Suomessa sijaitsevat harvoja poikkeuksia lukuunottamatta rannikolla ja saaristossa - Virolahdelta Perämeren pohjukkaan, siis koko rannikkovyöhykkeellämme.
Voin suositella Porvoon Kipinä -lehden ykkösnumeroa (saa ainakin Akateemisesta kirjakaupasta, Salakirjojen verkkokaupasta ja muistaakseni Rosebudista), jossa on iso artikkeli jatulintarhoista.
Lähetä kommentti