Paikoista viehtynyt poppoo on löytänyt Vanhankaupungin Kellomäeltä Kustaa II Aadolfin ja Helsingin maapäivien 1616 muistokiven. Vanhakaupunki - entinen keskus - on aluehengeltään suhteellisen perifeerinen laikku kantakaupungin ulkolaidalla.
Kotikaupunkipolut täyttävät kymmenen vuotta. Tämän kunnianarvoisen asiantilan johdosta pidettiin tänään 1.4.2014 Helsingin Annalassa juhlaseminaari teemalla "Ihmisen ja paikan suhde". Allekirjoittanut oli mukana ja piti lyhyen esitelmän, jonka toistaminen palvellee tätäkin areenaa.
----
Hyvät naiset ja herrat, olen kiitollinen Pauli Salorannalle
tämän tilaisuuden järjestämisestä ja kaikille teille läsnäolosta. Esitelmäni
aikana tahdon tuoda esiin kolmea asiaa:
Paikoilla on merkitystä.
Erilaiset paikat vaikuttavat meihin eri tavoin.
Suhdetta paikkoihin voi ja kannattaa vaalia.
Palataan ajassa taaksepäin, Helsingin Vartiokylään
1970-luvun puoliväliin. Pikkupojan silmät olivat suuret kuin teelautaiset, kun
hän tuijotti sitä mahtavaa ilmestystä. Vaikuttava lautarötiskö kaartui
taivaaseen. Se oli uhkaava, sen varoitettiin olevan laho ja hengenvaarallinen;
sinne ei saanut missään nimessä kiivetä. Sen laudat olivat auringon uurtamat ja
sen edessä avautui kuin kunniamattona korkealta nähty maisema. Kyseessä oli Kontionmäen
vanha hyppyrimäki, joka pian purettiin. Myöhemmin tajuisin, että olin kokenut
hyndan äärellä ylevän tunnetta: eräänlaista ihanaa kauhua ja jalostavaa nöyrtymistä.
Koko Kontionmäki kiinnosti: siellä riitti leikittäväksi
juoksuhautoja, joihin liittyi ihmeellisiä kiinalaishuhuja. Hiihtoseuran maja,
ilmahälytyssireeni ja kallioon louhitut lukitut luolat kiehtoivat kaikki. Olipa
eräällä vaikeapääsyisellä hiekkatörmällä salainen paratiisi. Siellä vietettiin
äidin kanssa kesäpiknikkejä ja kerättiin maailman makeimpia ahomansikoita.
Olin löytänyt siis konkreettisesti mansikkapaikan. Tällaiset
lapsuuden paikat, kotiseudun kasvot, piirtyvät loppuiäksi ihmismieleen, kuten
Eino Leinokin on todennut.
Nuorena maantieteen opiskelijana perustin uuden
psykomaantieteellisen koulukunnan, esoteerisen maantieteen. Siitä syntyi 1994
myös graduni. Kreikan kielen sana ”eso” tarkoittaa sisällä, sisäpuolta, ja
juuri siitä on kyse: miten alueet ja paikat koetaan mielen tasolla – ja miten
sisäinen tilamme toisaalta heijastuu ulos, luomaamme ympäristöön.
Maantieteessä on puitu paljon keskuksen ja periferian usein
problemaattista suhdetta. Vallitseva yhteiskunnallinen arvottaminen ja sen
instrumentti aluesuunnittelu ei yleensä tunnusta perifeerisiä elementtejä
keskuselementtien kanssa tasa-arvoiseksi, vaan pyrkii brutaalistikin muuttamaan
periferiaa keskuksen kaltaiseksi. Tämä on traagista, sillä keskus ja periferia
ovat omine luonteenpiirteineen yhtä oleellisia osia elinvoimaista
aluejärjestelmää kuin pariston plus- ja miinusnavat.
Jos puhumme päivän teeman mukaisesti kaupunkitasosta, niin
periferiaa ovat erilaiset vähemmän jäsentyneet paikat, kuten joutomaat,
aktiivisen hyötyfunktion ulkopuolelle jääneet rakennetut reliikit, kuten
vaikkapa se historiallinen hynda ja toisaalta luonto, kuten saaristomme ja metsämme.
Miten perifeeriset paikat sitten vaikuttavat meihin?
Koska ne ovat vähemmän valmiiksi pureskeltuja ja
standardisoituja, niihin liittyy vapauden tunne. Muistan kuinka Viikissä
fillarilla päästyäni katulamppujen alta pimeälle polkuosuudelle, halusin
spontaanisti laulaa, kun taas valaistuna kuuluin kontrollin ja tietyn
käyttäytymiskoodin piiriin ja vaikenin. Perifeerinen paikka tai elementti on luontainen
tarinanjuuri, sillä sen luonteena on salaperäisyys, kätköisyys, kiireettömyys,
sallivuus ja tilapäisyys. Tässä mieleeni tulee ensimmäinen autiotaloretkeni
Vartiokylän Peilitien päässä olleeseen autiotaloon alakoululaisena. Eletty
elämä kenkineen ja laukkuineen sai mielikuvituksen liikkeelle. Jotain
pelottavaakin nousi.
Myöhemmin olen ajatellut, että kammoamme määrittämättömissä
paikoissa ennen kaikkea oman piilotajuntamme syövereitä. ”Mene paikkoihin,
jotka pelottavat sinua”, kehottaa buddhalaisnunna Pema Chödrön. Fyysisessä
todellisuudessa sijaitsevan epämukavuusalueen maistelusta voi pilkahtaa
odottamattomia oivalluksia, henkilökohtaista kasvua.
Myös luovuus kumpuaa perifeerisistä paikoista, sillä luovuus
tarvitsee ympärilleen tilaa sekä sytykkeitä tulkinnoille. Kuvataiteilija Jussi
Kivi on esimerkki kaupunkiperiferian ammentajasta; hän osallistuu parhaillaan
Helsinki Photograpy Biennal -näyttelyyn valokuvilla, piirroksilla ja kartoilla,
jotka ovat Laajasalon kadonneen öljysataman alueelta. Sataman purkamista
seuraava ja uudisasuinalueen rakentamista edeltävä epäpaikka on hänelle Terra
Incognita eikä hän eroa entisaikain löytöretkeilijöistä omistautuneisuudessaan.
Keskellä pääkaupunkiamme voi olla laaja alue, jonka maastossa törröttää
merkillisiä jäänteitä menneisyydestä ja jonka pinnanmuodoista ei ole
ainuttakaan karttaa.
Aluejärjestelmän vaa’assa on tietysti keskuksella paikkansa.
Keskusalueen vilkkaus, näkyvyys, valta, kontrolli, teknis-taloudellinen
hyödyllisyys ja tehokas maankäyttö ovat ominaisuuksia, jotka antavat kulkijalle tunteen suunnasta,
selkeydestä, rationaalisuudesta, määrätietoisuudesta ja vauhdista. Ne ovat
erittäin hyviä asioita, kunhan ne eivät hallitse yksinvaltiaina ihmistä – tai
hänen ympäristöään.
Meidän kannattaa tiedostaa, että ympäristö vaikuttaa
ihmiseen. Esimerkiksi luonnon monimuotoisuuden on tutkitusti havaittu lisäävän
psyykkistä hyvinvointia. Toisaalta ihmiskokoisen mittakaavan ylittäminen
rakentamisessa tuottaa kaupunkiympäristöä, jossa kodinomaisuuden sijasta
tunnetaan ei-kenenkään-maan kolkkoutta, vaikeutta sitouta paikkaan tai tuntea
siitä vastuuta.
Kun vaalimme suhdettamme paikkoihin, alamme luontaisesti
myös haluta, tuottaa ja sallia parempia paikkoja. Uutta voi havaita kotikaupungissaan yksinkertaisesti
valitsemalla joskus muun kuin rutiinireittinsä. Tällainen lisää konkreettisesti
hermoyhteyksiä aivoissamme. Eläinten parissa sellainen yksilö menestyy, joka on
valmis kohtaamaan uusia paikkoja. Myös kyky katsoa tuttua paikkaa entistä
syvemmin on avaintekijä. Tässä hyödymme suuresti oppaasta, joka saa mykän kivipinnan
puhumaan ja ikkunat aukenemaan vuosisatojen ja -tuhansienkin päähän. Mieleen
nousevat Kotikaupunkipolut, joissa niin keskus- kuin periferiaelementit saavat
kunnioittavan käsittelyn ja ryhtyvät jopa kasvamaan ihmiselle juuriksi.
Siteerataan seuraavaksi maantieteilijä Reino Kalliolaa, jolla oli taiteilijan tarkkanäköisyys ja rakastajan suurisydämisyys
suhteessa ympäristöön.
”Miksi maisema, joka toisen henkilön jättää kylmäksi, saa
jonkun toisen suuresti innostumaan, jopa haltioitumaan? Siksi, että edellisellä
ei ole siihen mitään henkistä suhdetta, ei mitään muistoja siitä, ei tietoja sen
piirteistä ja erikoisuuksista, kun taas toinen juuri näiden seikkojen avulla
saa heti mielikuvituksensa liikkeelle ja kykenee nopeasti omaksumaan ja
sulattamaan näkemäänsä.”
Jokainen paikka voi olla kuningas valepuvussa. Tällaisen ulkoisen
kuninkaan tunnistaminen merkitsee, että olemme samalla yhteydessä johonkin
majesteetilliseen itsessämme. Kun kreikkalaiset antoivat ammoin nimen
maailmalle, oli tuo nimi kosmos. Sana tarkoittaa kauneutta. Onko maailma
kaunis? On se.
Kiitokset teille arvoisa kuulijakunta, ja kiitokset sekä
onnittelut kymmenvuotiaille Kotikaupunkipoluille. Olette tehneet työtä, jolla
on merkitys. Se vie eteenpäin, jopa perille. Niinhän polut tekevät.
----
Kotikaupunkipolut ovat karttamuodossa toteutettuja kotiseutureittejä, jotka esittelevät monipuolisella tavalla kohdealueensa ja pyrkivät tätä kautta juurruttamaan niin uutta kuin vanhaa asukkia. Niitä on toteutettu pääkaupunkiseudulle - etenkin Helsingin kaupunginosiin - kaikkiaan jo 55 kappaletta. Idean isä on toimittaja, kaupunkiopas Pauli Saloranta, joka on myös vetänyt ja avustanut polkujen synnyn yhdessä kaupunginosayhdistysten kanssa.
Kiitos Marko suorastaan lumoavasta esitelmästä seminaarissamme tänään! Jatketaan yhteistyötä.
VastaaPoistaTervehtien Pauli
www.kotikaupunkipolut.fi
Osui ja upposi. Suoraan ja syvälle. Todella hienoa analysointia, joka on helposti ymmärrettävä ja johdonmukainen osoitus siitä, kuinka UE:kin on merkittävä laji. Ainakin toisille. Olet jälleen onnistunut sanoin ilmentämään sitä, missä itse takertelen. Tälle ajatusmaailmalle on todella tilausta.
VastaaPoistaKiitän nöyrästi arvon herroja palauttesta.
VastaaPoistaKun tällaisessa näkyvässä muodon maailmassa kerran elämme, niin olemme väistämättä suhteessa paikkoihin. Miksipä ei siis tuoda siihen jotain tietoisuutta. Olemmeko tuomittuja paikkoihin, siunattuja paikoilla vai sittenkin lähes sokeita niille, se on valittavanamme.
Blogisi on aivan loistava! Samaistun kovasti näihin ajatuksiin rajaseuduista mielen ravintona. Kaikki muukin täällä on loputtoman kiehtovaa tällaiselle wannabe-löytöretkeilijälle. Kiitokset.
VastaaPoista-Johanna
Kiitos, Johanna, hienoa kuulla blogista olleen inspiroijaksi.
VastaaPoistaRajaseudut eivät ole "valmiita", joten niiden luonteena on tarjota mielelle useampia tulkintamahdollisuuksia kuin tiukasti määritellyt keskusalueet tekevät.
Mikä parasta, ilmiö toistuu kaikilla hierarkiatasoilla. Jopa yksittäinen rakennus jakautuu keskus- ja periferia-alueisiin; ajatelkaamme vaikka millaisia tunnelmia ja seikkailuja kellari tai ullakko usein tarjoaa verrattuna esimerkiksi pääaulaan. Itselläni eräät lapsuuden merkittävimmistä löytöretkistä suuntautuivatkin rintamamiestalon vintille!