Tätä ennen kirjoitus on julkaistu Elonkehä-lehden numerossa 2/18.
Aikoinaan 1990-luvun alussa tuli työskenneltyä Työterveyslaitoksessa
autokuljettajana. Toimenkuvaan kuului postin, ruoan, ulkomaisten tutkijavieraiden
ja tuoreen veren kuskausta, kuten myös säännöllisiä oikeuslääketieteen
laitokselle suuntautuvia keuhkojen noutokeikkoja. Keuhkot haettiin
obduktiosalilta, avausvuoroaan odottavien vainajien parista. Ne olivat kuuluneet
rakennustyömiehille, joiden kuolinsyynä oli keuhkosyöpä. Hengityselimet
lähtivät työterveyslääkäreiden tutkittaviksi. Isot hailakasti punertavat
pallukat kelluivat säilöntäaineessa läpinäkyvässä muoviastiassa. Taudin
pesäkkeet ja rihmastot näkyivät karmivan esteettisinä. Mukana seuranneet vainajan
taustatiedot kertoivat säännöstään samaa: altistunut asbestille.
Asbestin laajamittainen käyttö
rakennusmateriaalina on vain yksi esimerkki ihmisen tavasta rynnätä suuna päänä
hyödyntämään uutta keksintöä ennen kuin ollaan selvillä, mitä kaikkea siitä
oikeasti seuraa, mitä epäsuoria ja kerrannaisia vaikutuksia sillä on. Olisi kiintoisaa
saada selville kuinka vanhaa perua tällainen taipumus on meissä. Alkoivatko
keräilijä-metsästäjinä vaeltaneet esi-isämme uudelle seudulle saapuessaan suin
päin popsia tuntemattomia sieniä ja kasveja? Toki evoluutio on tarvinnut myös
venäläisen ruletin pelurille kuuluvia luonteenpiirteitä. Ehkä toisinaan on
kokonainen heimo tuhoutunut myrkkysieniä ahmittuaan, hintana kehityksestä.
Helppoa teoriaa ei ole tarjolla. Keskimäärin ihmiset näyttävät olevan
perusvarovaisia, ja tätä havaintoa tukevat riskinottohalukkuutta kartoittavat
psykologiset testit.
Riskinottajat ovat kuitenkin
keskimääräistä useammin keksijöitä ja johtajia, ja he osaavat vetää muut
kelkkaansa. Kahteen miljoonaan vuoteen tästä ei koitunut todellista vaaraa
planeetalle eikä edes ihmissuvulle itselleen. Ensimmäinen avaruuteen asti
näkyvä ihmistoimenpide oli antiikin aikana tapahtunut Välimeren alueen metsien ryöstöhakkuu
ja siitä koitunut pysyvä metsäkato. Sittemmin panokset ovat kasvaneet
kovimmiksi mahdollisiksi, kuten riipaisevan hyvin tiedämme. Aihetta ei ole
olkienkohautteluun tai virnuiluun. Olemme panneet kaiken peliin.
Varovaisuusperiaatteen noudattaminen
eli ennakoiva riskienhallinta on osa älyllistä toimintaa. Huippustrategi ei
tarvitse olla. Leivänmurua havitteleva puistopulu harjoittaa
varovaisuusperiaatetta, kun se muruja hotkiessaan varmuuden vuoksi pysyttelee
mahdollisimman loitolla känttyä sirottelevasta mummosta. Kansainväliseen
ympäristöoikeuden prinsiippeihin varovaisuusperiaate on kuulunut varsin vähän
aikaa, 1980-luvulta. Varovaisuusperiaatteella tarkoitetaan tässä yhteydessä
sitä, että jos tietty keksintö on mahdollisesti haitallinen ihmiselle ja
ympäristölle eikä sen vaikutuksista ole tieteellistä konsensusta,
todistustaakka keksinnön haitattomuudesta on sen levittäjällä. Periaate – niin
lohdullinen kuin onkin – on tässä tapauksessa nimenomaan periaate. Käytäntö on
eri juttu.
Yleisimmistä kemikaaleista tuskin 15
prosenttia on tutkittu niin, että niiden vaikutus ihmiseen tunnetaan
riittävällä varmuudella. Vaikutukset voivat vaatia vuosikymmeniä tullakseen
esille. Emme voi tietää millaisia aikapommeja olemme asettaneet tikittämään.
Silloin kun kemikaalien vaikutuksista havaitaan uusia yllätyksiä, eivät nuo
yllätykset jostain syystä milloinkaan ole iloisia (nehän voisivat olla). Esimerkiksi
sellaiset muovin ainesosat kuin ftalaatit ja bisfenoli-A näyttäisivät olevan
sekoittamassa väestön hormonitoimintaa, naisistuttaen miehiä synteettisinä
estrogeeneinä (ksenoestrogeeneinä), ja ollen yhteydessä myös muun muassa
keskivartalolihavuuteen, insuliiniresistenssiin ja käyttäytymishäiriöihin.
Muovia on tuotettu sitten 1950-luvun 8,3 miljardia tonnia. Määrälle on vaikea
löytää mitään ymmärrettävää vertailukohtaa. Olemme altistaneet itsemme niin
huolella muoville, että sen ainesosien fysiologisilla sivuvaikutuksilla on
yhteiskuntia muovaava voima. Ympärilleen katsova huomaa vaivatta.
Pari tuhatta vuotta vanha tarina
noidan oppipojasta ansaitsee tulla muistetuksi. Tarinassa noidan oppipoika omin
päin käyttää mestariltaan oppimia taikasanoja, joilla hän saa luudat kantamaan joesta
itselleen kylpyvettä. Mutta hän ei osaa lopetussanoja, ja niinpä pian talo
tulvii vedestä. Kauhuissaan hän pilkkoo luudan kirveellä – vain huomatakseen,
että palaset kantavat vettä taloon entistä enemmän. Tarinassa mestari ilmaantuu
ja pysäyttää kaaoksen.
Mistä meille ilmaantuisi kaaoksen
laannuttaja? Katsotaan sisäänpäin. Älyä meillä ainakin riittää.
Tieteellis-teknisesti häikäisevät keksintömme ilmentävät itsessään kiistatonta
älykkyyttä. Hyväntahtoisuuden puuttumisestakaan ei ole kyse. Useita
vaaralliseksi osoittautuneita innovaatioita on levitetty yleiseen hyvään
uskoen, vilpittömästi, halleluja huulilla. Kohtalokas puutostila saattaa koskea
nöyryyttä. Se joka ei kuvittele itseään kaikkitietäväksi, karttaa
automaattisesti ottamasta riskejä muiden kustannuksella.
Nöyryyttä merkitsevä latinan kielen
sana humilis juontuu sanasta humus, mikä merkitsee maata, maaperää. Etymologia
sitä ehdottaa: tarvitsemme maanöyryyttä,
nöyryyttä kaikkea elävää kohtaan. Tällainen nöyryys perustuu kaiken kattavan
keskinäisriippuvaisuuden tunnustamiselle. Kirkkaina hetkinämme tunnemme sen
selkäytimessä, muutoin voimme päätellä sen loogisesti: ihmisen ja ympäristön
hyvinvointi ovat yhtä ja samaa kokonaisuutta. Nykyisin myös tiede on tästä
täsmälleen samaa mieltä. Mikä tahansa sysäys vaikuttaa koko systeemiin, ja
siksi mikä tahansa sysäys ei ole ok. Ihminen on jo turmellut planeettaa tavalla,
joka hakee kilpailijaansa noin 66 miljoonaa vuotta sitten liitukauden
joukkosukupuuton aiheuttaneesta asteroidikatastrofista. Sillä kertaa luonnon monimuotoisuuden
toipuminen kesti kymmenisen miljoonaa vuotta. Meille ikuisuus on lyhyempi aika.
Maanöyryyden kehittymisestä, niin
suotavaa kuin se olisikaan, on valitettavan vähäisiä merkkejä. Keikumme
hybriksen ja denialismin väliä, jumalallisen loistavina ja samalla onttouden
kalvamina. Että mitään merkittävää ihmiskunnan nöyrtymistä tapahtuisi tarpeeksi
laajalti ja nopeasti ennen biosfäärin täyttä konkurssitilaa, se vaikuttaa
mahdottomalta. Ei auta kuin vetää vastapalloon John Ruskinin sanoin: ”Mahdotonta,
vastataan minulle. Olkoon niinkin. Minulla ei ole tekemistä mahdottomuuden vaan
ehdottoman välttämättömyyden kanssa.”
Ylevä kuvitelma ihmisen
tieteellis-teknisestä kaikkivoipuudesta kukoisti 1800-luvun lopulla ja
1900-luvun alussa. Tiede ja teknologia näyttivät ratkaisevan onnellisuuden
edessä olevat haasteet ja leikkaavan tietämättömyyden. Tätä suuruuden tunnetta
ikävöidään nostalgisesti steampunk-alakulttuurissa. Kuvitelma on rapistunut
ensimmäistä maailmansodasta lähtien. Loogisesti tämän prosessin pitäisi merkitä
nöyryyden lisääntymistä. Ennen kaikkivoipuuden humalaa ihminen oli keskimäärin
aika nöyrä kaveri. Polvillaan rukoili maalta ja taivaalta suopeutta, sydänjuuriaan
myöten ilmiömaailman väkien edessä värisi, kunnioittaen tähyili mysteerien
horisonttia. Hän tiesi ettei tiedä. Hän oli osa ravintoketjua, isojen kissojen
ruokalistalla. Lajihistoriallisesta vinkkelistä ajatus luomakunnan kruunusta on
elänyt vasta silmänräpäyksen.
Tosin tuskinpa 2000-luvun ihminen ajattelee
kaikkivoipuutta. Eihän mitään muutakaan suurta ajatella. Irrallaan sinkoillen
rohmutaan resursseja – ja that’s about
it.
Vanhalla kreikan termillä pharmakon on kaksoismerkitys. Se
tarkoittaa sekä lääkettä että myrkkyä. Uusiin teknologioihin olisi aina
suhtauduttava olettaen niiden olevan pharmakon.
Lääke vai myrkky, se on usein vain annostelukysymys. Ja mitä olemme tehneet? Kokonaisvaikutuksiltaan
arvaamattomia keksintöjä on levitetty paitsi mahdollisimman nopeasti myös
mahdollisimman laajalle. Yhdistelmä edustaa suorastaan alleviivattua
lyhtynäköisyyttä. Öljy on ilmeinen esimerkki. Vaivaisessa 150 vuodessa on luotu
syvälle elämämme perusteisiin ulottuva riippuvaisuus, jota emme voi enää
hallita. Öljy on keskeisessä asemassa maailmanlaajuisen elintarvikehuollon
jokaisessa osassa lannoitteiden valmistuksesta ruoan jakeluun. Öljyvetoinen tehotuotanto
on edellytys maapallolla kuhisevan ihmismaton ruokinnalle. Öljyä täytyy käyttää
edelleen, vaikka tiedämme sen käytön kaameat varjopuolet. Ei ole muutakaan
tapaa, jolla voisimme pitää pystyssä tuntemamme maailmanmenon. Öljyllä
saavutetut edut ovat jo lähestulkoon osa käsitystämme ihmisarvosta.
Tempoilu teknologioissa on luonnollisesti
kytköksissä talouteen. Kun jotain keksitään ja se näyttää toimivan, se menee kaupaksi.
Mikä olisi enemmän lyhytjänteisyyttä paljastava termi kuin kvartaalitalous, joka viittaa pörssiyhtiöiden huomion
kiinnittymiseen neljännesvuosituloksiin. Kolmen kuukauden perspektiiviin
viritetty kauppakone ei kykene eikä pyri ympäristöempaattiseen kokonaisarvioon
– sitä ei yksinkertaisesti ole kehitetty sellaiseen. Olemme symbioosissa tuon
koneen kanssa. Se tarvitsee massaa, joka janoaa päästä käsiksi tuotteisiin; kaikenlaisiin
mutta mieluiten uudenlaisiin, mahdollisimman pian ja mahdollisimman paljoon. Kansallisen
ja kansainvälisen hallintomme pääfunktio, siitä ei ole juuri epäilystä, on
raivata tilaa kulutuksen ja kaupan paritanssille. Tokikaan hallintomme ei ole
kukaan muu kuin me itse. Lapset johtavat lapsia, ja joillain tenavilla on
gangsterinkin elkeet.
Jos maailmanmenoa ajattelee vain
"reaalijärjellä", ei juuri mitään toivoa ole. Myös valistuneet
hyväsydämiset ihmiset – jotka kokevat kehityksen suunnasta tuskaa – pyörivät
myllyn mukana, vaikkakin voihikien. Joku 1800-lukulaisittain omavarainen eläjä,
naurismaata käyvä hippi pellavavaatteissa, on säännön vaatima poikkeus, urhea
kummajainen, ja ekopuodeissa ramppaavat urbaanivihreät ostavat lähinnä aneita.
Suurin osa ihmiskunnasta joka tapauksessa vain odottaa kieli pitkällä, että
pääsisi hyppäämään totaaliseen kulutukseen, miettimättä sekuntiakaan onko se
lyhyt- vai kaukokatseista. Luolaihmisen nälkä ja kvartaaliviritteinen
totaalituotanto on shokeeraava yhdistelmä.
Pessimistisen syväekologisen
näkemyksen mukaan ihminen ei ole oppiva ennen kuin hän on pudonnut tarpeeksi
korkealta, palannut klaanitasolle kaivelemaan raunioita. Harmonia palaisi ja
sen myötä koittaisi uusi alku. Vaan kuka jaksaa uskoa, että ihminen olisi
toimintakykyinen post-apokalyptisessa maailmassa, jossa myös eloonjäämiskamppailu
muuttuisi entistä pidäkkeettömämmäksi. Kuva tällaisesta maailmasta on niin
surullinen, että edelleen toivon täytyy pysyä mahdottomassa. Mitä mahdoton
toive käytännössä merkitsee? Miljardien ja miljardien ihmisten pitäisi elää
kestävällä tavalla tämä vuosituhat ja seuraavat vuosituhannet hamaan
tulevaisuuteen.
Helsingissä vieraillut iäkäs
tiibetiläislama Geshe Pema Dorjee kertoi, että hän itkee usein iltaisin
sängyssä, kun muistelee vanhaa Tiibetiä. Sieltä hän joutui pakenemaan
kiinalaismiehitystä vuonna 1959. Nomadiperheen vesana hän oli kokenut
rikkumattoman puhtaan luonnon. Kaikki vedet (paitsi suolajärvet) olivat
juomakelpoisia, villieläimistö kukoisti vainoamattomana, elinympäristöt olivat
ehjiä eikä missään ollut palastakaan muovia. Geshe antoi aikalaistodistuksen,
joka nostaa mieleen myyttisen termin: paratiisi. Kohta koko planeetalla ei ole
ainuttakaan ihmistä, joka olisi elänyt turmeltumattomassa ympäristössä. Jokainen
uusi sukupolvi pitää normaalina entistä häiriintyneempää ja vioittuneempaa
ympäristöä. Normaali määrittyy sen mukaan mihin kasvaa sisään. Toimivan
elonkehän vaatimus alkaa kuulostaa lähinnä symboliselta, utopialta. Viherkatot
ja viljelylavat kuulostavat paljon tutummalta. Geshe sanoi, että yhden, kahden,
kolmen ihmisen muuttuminen kerrallaan on se mitä toivoa saattaa. Jokainen
sysäys kuitenkin merkitsee, sillä se sisältää kumulatiivisen kasvun
mahdollisuuden. Emme pidä enää esimerkiksi orjuutta hyväksyttävänä, koska
muutamien toisinajattelijoiden radikaali näkemys levisi yleiseksi ja itsestään
selvänä pidetyksi. Se tapahtui yllättävän nopeasti, kuten kumulatiivisuuteen
kuuluu.
Pane yksi riisinjyvä shakkilaudan
kulmaruudulle, kaksi sen viereiselle ruudulle, neljä sitä seuraavalle ruudulle,
seuraavalle kahdeksan… ja pian hukut riisin.
Jotkut kärsimystä tuottavista
prosesseista voivat toimia sokeina korjausliikkeinä. Jos esimerkiksi ihmisen
hedelmällisyys romahtaa – mistä on jo selviä viitteitä länsimiehen siittiöiden
määrässä – voidaan vuosisadan kuluttua olla tilanteessa, jossa keskimääräinen
maapallon asukas ei kerta kaikkiaan saa lapsia. Fyysisellä tasolla tämä olisi
täsmälääke tautiimme. Vakaasta ilmastosta ja öljynsaannista riippuvaisen
ruoantuotannon kriisit voivat johtaa siihen, että maailman vilja-aitat eivät
enää pysty ruokkimaan ylimääräisiä suita. Jos meren ravintoketjut muovitetaan,
emme voi odottaa apua ihmeteknologiasta, jonka avulla ihmiskunta alkaisi haavia
ravinnokseen planktonia. Ei ole poissuljettua että tullaan näkemään
ydinasevaltoja, jotka harventavat risteilyohjuksilla kanssaihmiskuntaa niukkuuden
pöydän äärestä. Ihmisyyden kriisi olisi silloin tietysti sanoinkuvaamaton. Joku
voi nähdä islamin taantumuksellisuudessa ekologisen mahdollisuuden, mutta
valitettavasti kyseessä ei millään tapaa näytä olevan ideologia jossa
kaihdettaisiin biosfäärin riistämistä.
Toivonpilkahduksia tuovat tapaukset,
joissa sivuvaikutuksiltaan tuhoisan keksinnön käyttöä on onnistuttu
ylivaltiollisin sopimuksin rajoittamaan. Muun muassa suihkepulloissa käytettyjen
ponnekaasujen CFC-yhdisteillä eli freoneilla oltiin jo tuhomassa elämä
maapallolta ennen kuin prosessiin tajuttiin puuttua Montrealin sopimuksella
1980-luvun lopulla. NASA:n sittemmin simuloimassa skenaariossa, jossa freonien
käyttö olisi jatkunut suitsimatta, olisi vuonna 2065 jo kaksi kolmasosaa
kotiplaneettaamme ultraviolettisäteilyltä suojaavasta otsonikehästä kadonnut.
Silloin pienimpiin harmeihin olisi kuulunut ihon palaminen muutamassa
minuutissa auringossa. Kuitenkin jo päästettyjen CFC-molekyylien elinkaari
ilmakehässä on keskimäärin sata vuotta ja ne tuhoavat otsonia kaiken tuon ajan.
Eräs ystävä ehdotti ihmiskunnan
ratkaisuksi, että päätöksenteossa sitouduttaisiin seuraamaan tutkimustietoa.
Jos tiedeyhteisö selkeästi varoittaisi jostain ilmiöstä, toimittaisiin
tilanteen vaatimalla tavalla. Tässä utopiassa on aineksia. Tutkijat ovat jo
osapuolena valmiit: he soittavat hälytyskelloa hiki hatussa. Kesällä 2016
julkaistiin arvostetussa Science-lehdessä
ison tutkijajoukon yhteisartikkeli, jonka mukaan maapallon maa-alueista 58
prosenttia – jolla asuu 71 prosenttia ihmiskunnasta – on jo luonnon
monimuotoisuuden suhteen niin heikentyneitä, että tilanne ”kyseenalaistaa
ekosysteemien kyvyn ylläpitää ihmisen yhteiskuntia”.
Jos tällainen tieto ei herätä
radikaaliin, hallitusten ohjaamaan suunnanmuutokseen, sotatilaa vastaavan
kriisiaikojen poikkeustilan julistamiseen, niin mikä sitten?
Harvardin yliopiston
emeritusprofessori, huippubiologi Edward O. Wilson on päätynyt laskelmissaan
siihen, että planeetan pinta-alasta täytyy jättää luonnolle 50 prosenttia
ekosysteemien kriittisen romahduksen välttämiseksi. Toteutuessaan tämä Half Earth -aloite riittäisi Wilsonin
mukaan pelastamaan yli 80 prosenttia lajistosta ja jokseenkin kattavasti
ekosysteemit. Toistetaan: puolet maiden ja merten pinta-alasta luonnonsuojeluun.
Siinä on ihmiskunnalle – ja sen kullekin kansakunnalle erikseen – konkreettinen
tavoite. YK:n ympäristöohjelman ja Kansainvälisen luonnonsuojeluliitto IUCN:n
yhteinen World Database on Protected
Areas ilmoittaa nykyiseksi suojeluasteeksi maa-alueiden suhteen noin 15
prosenttia ja meri-alueiden 2,8 prosenttia. Mahdollisuuden ikkuna sulkeutuu
pian. Sukupuuttoaallon eskaloituminen ei jää odottamaan nimellisiä
parannustoimia. Budjettiriihissä luonnonsuojelua ei voi enää mieltää
luksustuotteeksi, johon sijoitetaan vain jos ”tärkeimmiltä” sektoreilta jää
yli.
Validi tieteellinen tieto on
teoriassa neutraalia ja objektiivista. Tutkimusten täytyy olla toistettavissa,
jotta muut voivat vahvistaa – tai kumota – tulokset. Toisinaan paradigmat
muuttuvat niin kuin itseään päivittävässä järjestelmässä kuuluukin tapahtua.
Kuten olemme kuitenkin huomanneet, monen kaksiteräisen keksinnön suhteen
tieteellinen ymmärrys on tullut pahasti jälkijunassa. Lisäksi tiedettä suurissa
määrin rahoitetaan taloudellisesti arvokkaiden innovaatioiden toivossa – ei
rajoittamaan niitä. Entä mikä hallinto todella ottaisi tutkimustiedon ohjenuorakseen?
Demokratioissa kansaan vetoaa kulutusmahdollisuuksien lisääminen, ei
päinvastainen. Diktatuurissa hallitsijan pitäisi olla hämmästyttävän valistunut
ja oikeamielinen ja hänen alamaistensa pitäisi olla hänen kannallaan, jotta hän
ei tulisi sysätyksi vallasta. Vaikka tällainen ihmeellinen ekokuningas jonnekin
manifestoituisi, ei se riittäisi mainittavaan muutokseen, elleivät maapallon kaikki
merkittävät valtiot kulkisi samoilla linjoilla. Käytännössä kyse olisi siis
planetaarisesta luopumisliikkeestä, jossa oltaisiin valmiit jättämään lyhyen
tähtäimen etu pitkäkestoisen edun vuoksi.
Jarruttamisesta tekee äärimmäisen
vaikeaa se, että mopo on alkanut mennä kahtasataa. Jos joskus keskiajalla
ihmisen elämänmalli muuttui suhteellisen vähän vuosisadan aikana, on viimeisen
sadan vuoden aikana muutos ylittänyt mielipuolisimmatkin kuvitelmat.
Innovaatioiden ilmaantumisen vauhti kiihtyy sisäisestä pakosta. Edward O.
Wilson on rinnastanut prosessin kemiasta ja fysiikasta tunnettuun
autokatalyysiin. Se tarkoittaa reaktiota, jossa yksi tai useampi reaktiotuote
tuottaa jatkoreaktion. Kaikki käyttökelpoiset innovaatiot merkitsevät
automaattisesti siementä uusille innovaatioille. Mitä runsaammin innovaatioita
syntyy, sitä enemmän seuraa autokatalyyttisiä reaktioita. Kehitys on tässäkin
kumulatiivista. Kohta mopo menee kolmea sataa. Sen renkaat irtaantuvat maasta
eikä sitä voi enää ohjata.
Venäläisen teknologiakriitikko
Dimitri Orlovin mukaan sellaiset hankkeet, joiden hyöty on vain rajallinen
mutta haitat potentiaalisesti rajattomat, olisi rationaalista hylätä jo laskennallisesti.
Tällainen teknologia on esimerkiksi ydinenergia voimala- ja asesovelluksineen. Vaikka
globaalisti merkittävän ydinkatastrofin riski olisi epätodennäköinen, se on
otettu ja sen aktualisoitumisen mahdollisuus kasvaa vääjäämättä teknologian
yleistyessä ja ajan kuluessa. Missä olit tammikuun 25. 1995? Se olisi voinut
olla käänteentekevä päivä. Tuolloin Boris Jeltsinin vapiseva sormi oli jo
valmiina laukaisemaan 470 ydinohjusta – harkinta-aikaa oli kuusi minuuttia –
vastineeksi oletettuun lännen ydinhyökkäykseen – todellisuudessa norjalaiseen
säärakettiin.
Paradoksaalisesti
lyhytjännitteisyyden tempo on kiihtynyt rinta rinnan lisääntyneen eliniän odotteen
kanssa. Hautalöytöjen perusteella on arvioitu, että antiikin Kreikassa ja
Roomassa elettiin keskimäärin hieman alle 30-vuotiaaksi. Teollistumisen
alkaessa Euroopassa 1700-luvun lopulla elinikää oli odotettavissa 35–40 vuotta
ja todellisen teknis-tieteellisen kaikkivoipuuden aikakaudella 1900-luvun
alussa viitisenkymmentä vuotta. Kuitenkin noina aikoina tehtiin hankkeita ja
asioita, joiden kestoksi toivottiin pikemminkin tuhat kuin sata vuotta.
Kärsivällisyys ja pitkäjänteisyys leimasivat myös tekemistä. Miksi ei enää,
vaikka olemme alkaneet pitää itseämme käytännössä kuolemattomina?
Tuhoisien tapojen jatkaminen on
vaivatonta kuin kiven vierittäminen alamäkeen. Korjausliike on kiven vierittämistä
ylämäkeen. Ponnistelu merkitsee vaivaa ja luopuminen on uhraus. Kuitenkin
prosessiin liittyy tietty huojennus, vaistomainen tunne oikein toimimisesta. Pessimismin
pimeä syli on näennäisen realistinen ja upottavuudessaan houkutteleva. Havahtuneelle
se kuitenkin merkitsee eräänlaista rintamakarkuruutta ihmisyyden etulinjasta.
Jotain on aina tehtävissä. Jos ajattelemme toisin, olemme jälleen lyhytnäköisyyden
pihdeissä. Kuten voimme loogisesti päätellä ja esimerkein osoittaa, kaikki teot
aiheuttavat seurauksia, joiden ketju jatkuu näköpiirimme ulottumattomiin.
Kysymys on sysäyksestä, jonka juuri
sinä voit tehdä. Lohtu on ehkä laiha, mutta se on todellinen. Se on synnyinoikeutesi.
Mahdollisuus.
Maaliskuun täysikuu loimottaa
hätkähdyttävän korkealta. Kuukausi on lopullaan, hanki kattaa yhä koko
maiseman. Kuu loistaa sisään ikkunasta saunaan. Kiuas on juuri saanut tulen
sydämeensä, hormi vetää innokkaasti, mikä luo erikoisen vastakohdan kirkkaan
pakkasillan suurelle liikkumattomuudelle. Huomio osuu kiukaan takana oleviin
levyihin, jotka suojaavat puuseiniä kuumuudelta. Harmaa aines on asbestia,
tietenkin. Pharmakon läpäisee elämämme.
Intressinämme on resurssien hyödyntäminen ja riskien välttäminen. Se on ollut
ja tulee olemaan tasapainoilua. Koskaan se ei ole ollut helppoa. Joskus ja
jossain, todistettavasti riittävän usein, tasapainoilu on kuitenkin onnistunut.
Olemme vielä täällä.
Kiitos tästä tekstistä. Se sivuaa monilta osin omia tuntemuksiani, ja muistuttaa siitä tärkeimmästä: vaikka pessimismi tarjoaa eskapismia lähentelevän valheellisen pakotien, on se samalla myös pelkurin tie.
VastaaPoistaSatutti syyllisti ja voimisti.
VastaaPoista