Maailman lamppu ihmisille eri aukoista kohoo. - Dante, Paratiisi
Yllä olevassa kuvassa eletään utuisen viileää iltapäivää 31. joulukuuta 1999. Vuosituhat on vaihtumassa. Tiibetiläiset Sakya-koulukunnan munkit ovat Buddhan syntymäpaikalla Lumbinissa, eteläisessä Nepalissa. Iltaan on syttymässä tuhansia tuikkuja. Alkava vuosituhat saa evääkseen satatuhatta maailmanrauhan puolesta resitoitua mantraa.
Lumbinin kuvasta on 15 ajastaikaa ja taas on yksi vuosi kuoriutunut untuvikoksi. On sovelias hetki hengähtää. Ja katsella, katsella aikaan. Hunnutettu tulevaisuus sallii meidän nähdä itsestään vain viitteitä, todennäköisyyksiä, käsikirjoituksen vaihtoehtokohtauksia. Ainekset näihin puolestaan kumpuavat menneisyydestä. Ei ole seurausta ilman sitä edeltävää syytä.
Ruumiillisina olentoina kaikki meille tapahtuva tapahtuu paikoissa. Siksi paikkoja ei voi ohittaa - eikä niitä ole ohitettu nytkään, tässä pienessä aikamatkassa.
Kuvakavalkadissa luodaan retrospektiivinen katsaus erään maantieteilijän retkeilyllisiin hetkiin. Kaikki kuvat ovat alunperin perinteisiä paperikuvia ja tähän ne on kuvattu paperikuvista digikameralla. Ehkä alkeellinen menetelmä tuo kuviin tiettyä etäännyttävää sävyä. Utulinnahan menneisyys on - ajattelepa vain eilistä päivääsi.
Kattaus jakaantuu kahteen osioon, koti-Suomeen ja myyttiseen Itään. Ajallinen haarukka ei ole kovin iso, mutta parikymmentä vuotta kuitenkin.
Hirvi oli frendi. Allekirjoittanut kävi säännöllisesti tapaamassa sitä erään nyt jo kaukaisen vuoden kesäöinä Mustavuoren takaniityillä. Vähitellen hirvi uskaltaui lähemmäksi ja lopulta tapaamiset hoidettiin parinkymmenen metrin etäisyydeltä. Aamukasteisen maan sumuharso yhdistyi eläimen höyryyn. Jotain siinä höpöteltiin, mutta tärkeintä oli läsnäolo; kahden erilaisen mutta kuitenkin samanlaisen jaettu hetki. Ruskeaturkki osoitti rentoutumistaan syömällä heinää.
Ei fragmenttiakaan kirjoitusta, ei edes perimätietoa, mutta kuvia kivessä. Kirkkonummen Vitträskin rantamilla, haasteellisesti lähestyttävällä kielekkeellä on Suomen ehkä ainoa abstrakti kalliomaalaus. Se on samalla ensimmäinen maastamme virallisesti löydetty kalliomaalaus, löytäjänään 1911 itse Jean Sibelius. Allekirjoittaneelle kyseisen maalauksen bongaaminen oli merkittävä kokemus ja innosti monen muun kalliokuvan jäljille. Kaukomenneisyys alkaen jääkauden työstä ja jatkuen varhaisiin ihmismerkkeihin luo puitteet ymmärtää muita havaintoja tästä maasta ja sen asujaimistosta.
Punainen Crescent "Kummitus" oli hyvä retkikumppani, kunnes se förattiin.
Teltan sijoitustyyliä 1980-luvun Saarijärveltä. Sitä pohjoisemmassa ei oltu vielä ikinä oltu.
Kun kunnon Kaurismäki-baareja vielä oli.
Arkea ennen ja nyt jo nostalgiaa. Spora jossa on hehkulamppuja katossa ja pysähtymissignaali annetaan narusta vetäisemällä.
"Katutason tutkimusta" Kalliosta, ammoisilta kotikulmilta.
Porkkalassa oli vielä 1990-luvulla paljon autiotaloja. Ne olivat jääneet tyhjiksi Neuvostoliiton vuokrasopimuksen alettua 1944 eikä niihin oltu enää palattu alueen vapauduttua. Tutkimusretkeilyyn Porkkala oli sopivan lähellä oleva "kaukokohde".
Tartuttiin kaaokseen, tehtiin tällainen asetelma.
Kylmyysaavikon äärimmäistä karuutta ja autiutta. Suunnaton raikkaus, joka läpäisee kaiken. Ridnitšohkka, Enontekiö 1995.
Ryntty- ja ökymatkailun hybridi: vanha lampaannahkarotsi ja vesitasokyyti yli 50 kilometrin päähän lähimmästä tiestä, Suomen syrjäisimpään paikkaan.
Näissä on moni herättänyt seikkailupalonsa: Helsingin maalinnoituksen taisteluhaudoissa, bunkkereissa ja luolissa. Ilman niitä pääkaupunki olisi paljon puutteellisempi kasvamisympäristö. Kuva Mustavuoresta.
Porvarinlahden laivanhylky kesäöisellä kumiveneretkellä 1996. Kokonaan uusi maailma aukeni, kun hommasi Anttilasta 249 markan kumiveneen. Sen saattoi kuljettaa pyörän pakkarilla valittuihin lähtörantoihin. Yöt ja alkutalvi olivat hyvää löytöretkien aikaa paitsi tunnelmaltaan, myös koska peräaaltojen nostattajat puuttuivat.
Vuonna 1998 jäidentuloon saakka asusti nöyrä kertojanne tässä sähköttömässä saaristolaistöllissä. Sittemmin purettu rakennus oli Helsingin Kalliosaaren ainoa talo. Kyseisen vuoden kesä oli sateinen ja vesillä hiljainen, mutta viereinen lokkiluoto kirkui riemunsa ilmoille öin päivin. Kuutamot kirkastuivat syksyksi, jolloin saaret avokalliot loistivat hopeaa. Talvi iski marraskuussa keralla sisään, tuoden luodot valkeina huutomerkkeinä esille tummasta merestä ja sitten valaen aallot puokamissa kirkkaksi peiliksi.
Eräs retkitoveri Sipoon Asplandetin jatulintarhalla 1990-luvun lopulla.
Asplandetilla on myös merkillinen paasi, jossa on jonkinlaista riimukirjoitusta. Jos se on aito muinaisjäänne, on se tyypiltään suurharvinaisuus. Tiedä sitten, veijareitahan riittää.
Ryssänsaari. Periferia ja keskusta kohtaavat silmästä silmään.
Jos jokin paikka oli "kätköissä Sörkän laitakatujen", niin tämä vankilan liepeillä ollut. Ihme kyllä syrjäkujan autiotalot pelastuivat ja ovat nykyisin kunnostettuja. Kuva on vuodelta 1995 tai 1996.
Tehtaankadun alkupään puutaloilla ei ollut yhtä hyvä tuuri. Tässä ne on ikuistettu vähän ennen purkamistaan 1997. Vartijan auto käy niiden luona uskollisella kierroksellaan, vaikka mitään vartioitavaa ei enää kuulan varjossa ole.
Maalaisromantiikkaa on fiilistelty aina kun mahdollista.
"Leikki on kulttuuria vanhempi, tämän tietävät paitsi lapset ja nerot myös eläimet." - Zenta Maurina
Pääkaupunkiseudun vauhtisokea kasvu on jatkuva mielenkiinnon ja päänpudistelun aihe. Tässä nousee Herttoniemenranta.
Saariston luontovalvojan pesti oli myös tutkimusretki 115 Helsingin edustan saarelle. Osa luonnonsuojelualueiksi esitetyistä kohteista hyväksyttiin, mistä voi olla hyvillä mielin.
Luonto opettaa kaikessa sekä pysymättömyyttä että jatkuvuutta.
Kalliossa asuessa tärkeä henkireikä oli Lammassaaren tienoo. Ruovikon kätköissä oli messevää kohdata vanha lotja (kuva noin vuodelta 1996).
Yllätyksenä löytynyt "roomalainen temppeli" 1990-luvulla Vuosaaren Mustalahden metsässä. Nykyisin sitä ympäröi pikkusievä puisto ja Mustalahden nimi on tehnyt kuperkeikan paremmin myyväksi Aurinkolahdeksi.
Kruunuvuoren pohjoiskärjen näköalapaviljonki ei ole ollut pystyssä aikoihin. Se oli ekspotentiaalisen romanttinen kohde.
Saaristomeren Vänöllä elämä ei ole ollut helppoa. Mutta onko se kellään, koskaan?
Paperinkeräyslaitoksen iso hylätty kiinteistö oli tapahtumarikas ue-kompleksi 1996.
Post-apokalyptinen industriaalimiljöö tuntui kielivän kulutuskeskeisen elämänmallin perikadosta.
Koko Vanhankaupunginlahden läntinen rantavyöhyke oli myrskyä edeltävässä seisahduksen tilassa.
Louekarinpaadella Helsingin läntisessä ulkosaaristossa on kolmen saksalaissotilaan hautaristi vuodelta 1941. Kuvassa pohdiskellaan juuri yllätyksenä lyötyneen kohteen tarinaa loppukesällä 1997.
Sipoossa Simsalon saaressa oli maahan vajonnut Thames, josta näkyi vain keula.
Muuan retkeilijätoveri nousi kuormuriin, jolla oli kilvettömänä mutta toimivana rottamobiilina jäljellä maanalainen elämä. Paikkana on Myllynpuron-Vuosaaren välinen kaukolämpötunneli-työmaa, aikana about 1993. Maan povessa kulki kilometrejä pitkiä valottomia käytäviä. Sijaintinsa pystyi tiedostamaan ainoastaan Vartiokylänlahden alapuolella; tunnelin vetisellä jaksolla meri pyrki sisään.
Tärkein on luonto.
Kasakallio edesmenneessä "Vantaan kiilassa" omaa pronssikautisen hautaröykkiön. Kuva on samalta paikalta kuin edellinen. Kasakalliolla on tullut koettua kaikki vuorokauden ja vuoden ajat. Eräänä kesäyönä kehrääjä, maaginen lintu, kierteli pitkään lakialueen liepeitä, pysähtyen aina hurruttelemaan sinne tänne. Auringon leimuava nousu itähorisontista oli silloin pysähdyttävä, kuten aina, kuin maailman hetkeksi seisahduttava. Nuotio sai hiipua, enempää paikalta ei voinut pyytää.
Onnea on retki marraskuussa. Paikkana Pitkärivi Villingin ulkopuolella.
Ennen Kaukoitään siirtymistä pistäytyminen lähimaissa.
Onnea on retki marraskuussa. Paikkana Pitkärivi Villingin ulkopuolella.
Metsä täytti mielen 1990-luvun kokeellisessa omakuvassa.
Ennen Kaukoitään siirtymistä pistäytyminen lähimaissa.
Neuvostoliittoon ei reissattu periaatesyistä, mutta heti vapautumisensa jälkeen Eesti tarjosi aidon itäblokki-kokemuksen ja kohteen maantieteen laudatur-opintoihin kuuluvalle tutkimusretkelle (raportti oli otsikoitu vaatimattomasti "Totuus Tallinnasta"). Toimettomaksi jäänyt miehittäjä maleksii kaupungilla miettien kaiketi epävarmaa tulevaisuuttaan. Rupla ei käynyt enää valuutasta mutta koska ei ollut olemassa uuttakaan, pyöri haparoiva talous harvoine myyntiartikkeleineen Suomen markoilla.
Laakea, seisahtunut Kihnun rantamaa.
Puola tsekattiin myös tuoreessa post-kommunismin vaiheessa. Kädet taskussa auton edessä on allekirjoittanut, sivullisena tilannetta seuraten.
Sitten pidemmälle.
Laakea, seisahtunut Kihnun rantamaa.
Puola tsekattiin myös tuoreessa post-kommunismin vaiheessa. Kädet taskussa auton edessä on allekirjoittanut, sivullisena tilannetta seuraten.
Sitten pidemmälle.
Kutsuva tie Nepalissa.
Muistamme vielä Asplandetin jatulintarhan. Jossain on ranta, jossa pienet hiekkakuulia leipovat ravut tekevät samanlaisia. Joka päivä nousuvesi pyyhkii niiden lukemattomat labyrintit ja joka päivä ne laativat uudet. Sisyfoksen työtä vailla turhautumisen taakkaa.
Tiibetiläisten seurassa on helppo ja nasta tunnelma.
Tarvittaessa hekin tosin panevat hulinaksi..
... mutta ovat suuttumuksessaankin jotenkin lempeitä.
Eräs kaikkien aikojen luolaretkistä on alkamassa Nepalissa. Alisen vaelluksella oli mittaa kilometrejä eikä mistään turistiluolasta ollut kyse, vaan hullun voimakkaasta tuntemattomuudesta.
Luonnon erikoisuuksista on lausunut ympäristö-orientoitunut kirjailija Edward Abbey:
"Oudolla, kiehtovalla, mielikuvituksellisella luonnonobjektilla, kuten Delicate Archilla [muuan hiekkakiviholvi Yhdysvalloissa], on merkillinen kyky muistuttaa meitä - kuten kivi ja auringonpaiste ja tuuli ja erämaa - että tuolla ulkona on erilainen maailma, paljon vanhempi ja suurempi ja syvempi kuin omamme, maailma joka ympäröi ja ylläpitää pientä ihmisen maailmaa kuten meri ja taivas ympäröivät ja ylläpitävät laivaa."
Onko hurskastelua sanoa, ettei onni ole kiinni varallisuudesta? Vuoriston pienet lannankerääjätytöt ovat ehkä jo löytäneet vastauksen.
Vanha shamaani oli palvellut myös Dalai-lamaa.
Pyörämatkan rengasrikko saa onnellisen käänteen, kun löytää läheltä korjauspajan.
Käärmeenlumoojan nolo hetki. Pelleilyyn kypsynyt matelija haluaisi luistaa matkoihinsa.
Aina on ilo tavata niitä, jotka tuntevat kotiseutunsa.
Mörskä Himalajan alarinteillä on valittu viiden minuutin erakkomajaksi. Karhumainen paimenkoira ilmestyi jostain ja viihtyi matkassa monta päivää. Se sai nimeksi Rollo. Jokaisessa vuoristokylässä se joutui kohtaamaan paikalliset rakkijengit - ja jokaisen niistä se päihitti. Aina tuo Himalajan koirien kuningas kuitenkin tarjosi vastustajilleen aluksi kunniallisen mahdollisuuden perääntyä.
Rollo otti yhden raivoisista ulkoasuistaan myös pensaikkolaaksossa, jonka lumisessa hiljaisuudessa odotti palava nuotio ilman ketään näkyvillä... Laakson ulkolaidalla oli rikottuna ja pusikkoon heitettynä kyltti, jolla olisi ollut tärkeää kerrottavaa.
Liuskakivillä on paikattu ne kohdat, joista laudat ovat luhistuneet. Ylevän kokemuksen takaa alla pauhaava koski.
"He elävät liuskakivisissä onnellisissa taloissa / Joita santelintuoksuinen kuunvalo viilentää, / Rauhaisan, hiljaisen metsätuulen havinassa, / Ajatellen sitä, mikä on hyödyksi toisille." - Shantideva, 700-luku
Siirtymä etelämmäksi.
Keralan pääkaupunki Thiruvananthapuram on pikemminkin iso kylä kuin osavaltiotason keskus. Tämä ei tarkoita, etteikö se kihisisi ihmisiä - jopa katutason yllä.
Keralan kommunistisuus - maailman ainoa demokraattisesti valittu - on erikoista itsessään, samoin ideologian tunnuksilla hekumointi. Tämä punainen tekele loisti pimeässä ja myös Stalinin naamatauluja oli esillä.
Kiertokulku. Apina käy nappaamassa hedelmiä, jotka on aseteltu polttohaudattavan ruumiin viereen. Pashupatinath, Nepal.
Kauneuden ja voiman paikka, sellaiseen on hyvä päättää.
Kiitokset retkiin osallistuneille, nyt ja silloin.
Seitsemättä vuottaan rullaava esoteerisen mantsan blogi sallii päivitystahdin yhä verkkaistua. Sikäli kun oleellista sanottavaa aihepiirin tiimoilta on ollut, on se varmaan tullut jo pääpiirteissään sanottua eivätkä maailman ihmeet ihmettelemällä tyhjene. Mutta toisaalta kun vettä kertyy uomaan, se ei kysy pitäisikö sen virrata.
Kiitokset retkiin osallistuneille, nyt ja silloin.
Seitsemättä vuottaan rullaava esoteerisen mantsan blogi sallii päivitystahdin yhä verkkaistua. Sikäli kun oleellista sanottavaa aihepiirin tiimoilta on ollut, on se varmaan tullut jo pääpiirteissään sanottua eivätkä maailman ihmeet ihmettelemällä tyhjene. Mutta toisaalta kun vettä kertyy uomaan, se ei kysy pitäisikö sen virrata.
Tuttuja maisemia ja tuttu retkeilijäkin. Hienoa nähdä molempia ajalta, jolloin ne olivat minulle tuntemattomia. Kaiken kaikkiaan todella huumaava kuvamatka ja mitä tulee blogiisi, niin taso edelleen yhä päätähuimaavaa, vaikka todellakin monen monta asiaa ja aihetta on koluttu. Tässäpä meille muille mallia kerrakseen.
VastaaPoistaKiitokset, Juha, näkemyksesi on aina arvostettavaa kuultavaa.
VastaaPoistaNoin yleisesti suosittelen retrospektiivistä prosessointia kaikille koskien omaa menneisyyttään. Tapahtui se sitten kuvien, kirjoittamisen, tarinahetkien tai vain ajatusmatkan tasolla, paneutuva pistäytyminen eilisessä saa "palaset loksahtelemaan paikoilleen". Tätä kautta nykyisyys tuntuu selkeämmältä. Ja samoin uudet mahdolliset suunnat.
Suosittelen kaivamaan filmikameran naftaliinista. Filmille vangittu kuva kun on meille ihmisille tutumpi ja todellisempi peili kuin nollista ja ykkösistä koostuva sähköinen kangastus.
VastaaPoistaSuomeksi sanottuna: kovat jätkät kuvaa filmille.
VastaaPoistaJep, Teratogenesis, puolustuspuheenvuoro filmikameralle on paikallaan aikana, jona jopa taidevalokuvaajat ja muu kuvaamisen ydinryhmä on siirtynyt käytännössä digitaaliseen.
VastaaPoistaSatunnaisen filmille-kuvaajan kohtaaminen herättää lämpimän tunteen ja halun nostaa hattua. Holtiton massaräpsintä on vallinnut kuvauksen todellisuutta niin kauan, että harkitseva, keskittynyt ja ilman pikapalkinnon mahdollisuutta toimiva kuvaaja vaikuttaa aiheesta kentän aateliselta.
Hieno kooste. Osa paikoista on tuttuja, osa tuntemattomia. Tämän blogin arvo on siinä, että se muistuttaa, että pienistä ja lähelläkin olevista asioista voi löytää kiinnostavuutta, jos niitä katsoo avoimin mielin.
VastaaPoistaKiitos kommentista, Hanna-Leena. Juuri tuo on yksi esoteerisen mantsan missio: tiedostaa ja muistuttaa, että lähellä on kaukana ja pieni suurta.
VastaaPoistaMoi, loistava dokumentaatio tai historaama! Ihan pääsin mukaan matkoille, oli upeaa.
VastaaPoistaPienet asiat ovat oleellisia, suuret ja itsestään selvät eivät minuakaan kiinnosta!
Hienoa ja kiitos, Oscari, palautteesi on innostavaa.
VastaaPoistaHieno juttu joka pisti miettimään! Tästä blogista olen saanut paljon mukavaa virikettä, mm. kehnon sään metsäpatikointi, lähimetsätelttailu ja Itä-Helsingin luonto. Pakko mainita, että jääfillarointi oli itsellekin mieluisa harrastus, kunnes saman talven aikana meinasin ajaa sulaan 7km päässä rannasta, ja Rysäkarin eteläpuolella onnistuin jäämään laivaväylän väärälle puolelle.
VastaaPoistaVirike kulkee kahdensuuntaisesti tällaista kuullessa, kiitokset. Lähimetsätelttailu muun muassa kuulostaa todella siistiltä vedolta.
VastaaPoistaMitä tulee jääfillarointiin, niin kyllä, elämä on vaarallista eikä vähiten jääfillarointi. Oma jännä hetkeni oli 1990-luvulla Vanhankaupunginlahdella, kun jää fillarin alla alkoi osoittaa lieviä bragailun oireita; selvitymistaktiikka oli lisätä vauhtia ja painaa eteenpäin, koska hidastelemaan oli selvästi arveluttavaa jäädä. Jännitystä lisäsi, että suunta oli keskemmälle lahtea. Se oli kuitenkin oikea valinta, heikompi vyöhyke loppui.
Älä anna vauhdin hyytyä! Lähiöt 60-70 -luvuilta asti seuraavaksi tutkimuskohteeksi.
VastaaPoista"selvitymistaktiikka oli lisätä vauhtia ja painaa eteenpäin"
VastaaPoistaToden totta, vanha koelteltu taktiikka; vauhti korjaa virheet.
Piti vielä mainita, että tuo saaressa vietetty syksy kuulosti mielenkiintoiselta. Haaveilin joskus pienen saaren ostamisesta ja määräaikaisesta erakoitumisesta, mutta perheellistyminen, keski-ikäistyminen jne...
Niin kliseiseltä kuin se ehkä kuulostaa, niin tuollainen määräaikaiserakoitumisen jakso kyllä muuttaa ihmistä - jos ei pakota, niin ainakin rohkaisee sisäiseen tutkiskeluun - ja jättää vahvat muistikuvat verrattuna tavanomaiseen arkeen "sivilisaation" parissa. Suositeltavaa, jos on vetoa ja elämäntilanne antaa myöten.
VastaaPoistaTuosta Kalliosaaressa mökkeilystä... Oikeinko pluvan kanssa siellä aikoinasi majoituit?
VastaaPoistaSatutko tietämään tarkemmin mökin tarina oli? Kesämöksän virkaako alkuaankin "vain" toimitti?
Jos näin, niin ei ole voinut omistaja ainakaan näkymistä valitella. :) Eikös Kalliosaarta tituleerata Helsingin edustan korkeimmaksi saareksi?
En panisi pahakseni jos siihen vanhan tuvan paikalle uusi nousisi jota saisi kaupunkilainen vuokrata erakkomökiksi päivän tai pari kerrallaan.
Anyways, kiitos tästä blogista. Sitä on tullut vuosien varrella lueskeltua paljon ja toiminut hienoa inspiraation lähteenä omillekin retkille. Ei paineita, mutta yhdyn muihin kommentaattoreihin, että toivottavasti jatkoa seuraa vaikka sitten verkkaisempaankin tahtiin. Ei saa työltä tuntua. :)
Ihan luvan kanssa majailin. Mökki oli Uudenmaan virkistysalueyhdistyksen (joka on saaren omistaja) hallussa ja tein yhdistykselle hieman hommia Kalliosaaressa ja Pikku Leikosaaressa.
VastaaPoistaMökki oli ollut Lohja Oy:n (aiemmin Saseka Oy) henkilökunnan virkistyskäytössä. Rakennus oli todennäköisesti 1930- tai 1940-luvulta ja alusta asti kesämökiksi tarkoitettu. Sasekallahan oli tehdas lähistöllä Vuosaaren rannassa.
Kalliosaaren pohjoisosan kalliot ovat komeat, mutta korkeampia löytyy muun muassa Vartiosaaresta ja Vallisaaresta.
Erakkomökki saaristossa on todella sellainen kokemus, että sen soisi järjestyvän halukkaille Helsingin edustan vesillä.
Kiitokset palautteesta!
Kiitos lisätiedoista!
VastaaPoistaJep, Vartiosaaren kalliot tunnen. Aivan huikea maisema avautuu kohdasta johon ovat hiljattain rakentaneet jonkinlaisen katsomon.
Meloin joskus Mustikkamaalta ja vähän torkuin siinä puupenkillä kevättalvella kun jäät olivat jo lähteneet ja oli kaunis ja lämminkin päivä. Sudenkorento tuli naamalle lämmittelemään. Joskus samassa paikkaa sain seurata sisiliskon edesottamuksia.
Mikäpä siinä oli omatekemää mustikkapiirasta mussutellessa.
Ei ole vaikea kuvitella kuinka siinäkin kohtaa lienee joku jäbä joskus männä muinoin katsellut horisonttiin vihulaislaivoja tarkkaillen ja mietiskelleen, että on se maailma vaan kummallinen paikka.
Olin jostain syystä uskotellut itselleni, että Kalliosaari olisi vieläkin korkeammalla. No, pitää meloa sinne ja käydä itse toteamassa. :)
Vaikka en tiedä joutaako ensi vuonna kun Vallisaari aukeaa, käsittääkseni jo 1.1.2016 ellen ole väärin ymmärtänyt. Joka tapauksessa viimeistään keväällä.
Kuninkaansaaressa kävimme muutaman melontaseuralaisen kanssa kuluneena kesänä. Piti silloin päästä Vallisaartakin kiertämään, mutta se ei meistä riippumattomista syistä silloin onnistunutkaan.
Toivottavasti älyävät olla saaria pilaamatta. Kuninkaansaaresta ainakin löytyy komea uimaranta. Vallisaaren lammen tahtoisin koeuida mikäli turvallista. PItäisi ehdottomasti tehdä uimakelpoiseksi.
Muilta osin jättäisin itse molemmat rauhaan. 100 vuoden päästä olisi vieläkin upeampi korpi molemmissa ja tarjoisi nykyistäkin mieltäkiihottavampaa urban explorer meininkiä.
Melkein veikkaan, että se huuhkajapari muuttaa saarelta pois ihan ensimmäisten joukoissa.