Luonnosta innoittumisen kohteina maamme linnavuoret seisovat päätä pidempinä muuta ympäristöään. Selityksenä on voimaperäisen metsänkäsittelyn kaikkialle-levittäytyneisyys, jonka jokainen valtakuntaa summittaisesti havainnoinut on omin silmin huomannut, mutta eittämättä myös mäkilinnojen kulttuurintuntu.
On nähtyä, että lähes poikkeuksetta linnojen jäljellä olevat rakenteet ovat fyysisesti vähäisiä; lähinnä sammaloituneita vallituksia, kylmämuurattujen latomusten jämiä. Silti arvoituksellinen arvokkuus tuntuu iskostuneen itse kallioon. On kuin perimyslinja menneisyyteen aukeaisi, kun tietää seisovansa kummulla, joka on ollut merkittävä kaukaiselle esi-isälle - mikä hän sitten olikaan nimeltään ja arvoltaan.
Syvimmin puhuttelee silti muinaislinnojen käyttötarkoituksen yleisinhimillinen motiivi. Emme tarkoita nyt taistelua - vaikkakin oikeutetusta ja kunniakkaasta puolustautumisesta olisi ollut kyse - vaan suojan kaipuuta.
Ihmislajin itsetuhoisuus kollektiivisella tasolla kummunnee vastuuttomuudesta, avuttomuudesta ja itsekkyydestä, mutta kuitenkin käytännössä jokainen on halukas pelastamaan itsensä ja läheisensä. Tämä ominaisuus oli jo niissä apinaolennoissa, jotka ilmastonmuutoksen vuoksi joutuivat laskeutumaan puuelämästä ja aloittamaan uudessa ympäristössä viisauden ja näppäryyden kehittämisen. Niin vähäistä hyönteistä tai alkueläintä ei ole, etteikö sen luontaisena haluna olisi kärsimyksen välttäminen ja elämänsä vaaliminen. Voimme pitää tavoitetta universaalina. Jos jokin eliö olisi toiminut sitä vastaan, olisi se joka tapauksessa pedannut oman tuhonsa ja jäänyt evoluution roskakoriin.
Seisomalla linnavuorella tunnemme seisovamme paikalla, jollaisen itse elämä meille tarkoitti. Tämä on linnavuorilumon perusta. Sen rinnalla esimerkiksi heimovietti ja kansallisromanttisuus on pintaväreilyä, jos kohta ei sekään merkityksetöntä.
Syksy oli koittanut, kun osuimme Sulkavan linnavuorelle Etelä-Savon järvimaisemiin. Enonveden Pisamalahtea kaitseva vuori osoittautui lajissaan merkkikohteeksi.
Vuori alkoi hahmottua harmaana muurina kuusikosta.
Jyrkkä, kivinen ja pitkä rinne olisi hyvin haastava ilman portaita.
Mesta on juureva.
Vallituksen jäänne on poikkeuksellisen näkyvä. Kiviperustan päällä kohosi ammoin hirsivarustus.
Muurin pituus on noin 120 metriä ja se on paikoin kolme metriä korkea.
Sivustan vartioasemia suojaa monen metrin pystysuora jyrkänne.
Se mikä nyt on ikimetsää oli kerran varuskenttää. Vuorella tiedetään olleen ainakin 14 heittokivikasaa.
Äkkiä avautuu maisema.
Täältä on voinut hallita katseella laajoja maisemia ja olla samalla itse vetäytyneenä suojaan. Tämä on ominaisuus, joka kognitiivisessa uskontotieteessä on osoitettu erääksi paratiisin yleismaailmalliseksi tunnusmerkiksi.
Järvi on noin 55 metriä alempana. Äkkijyrkissä seinämissä on, niin kerrotaan, useampi onkalo.
Pihlajanmarjoissa on kymmenkertaisesti c-vitamiinia mustikkaan verrattuna. Pitkälle syksyyn ja talveenkin säilyvänä marjana näiden arvo keripukin torjujana on varmasti tiedostettu linnavuorelaisten rautakauteen tai keskiaikaan ajoittuvassa porukassa.
Hetki on kokonaistaideteos.
Kyltti jonka kutsuun kannattaa tarttua.
Linnavuorilla retkeiltiin ja niiden olemusta analysoitiin myös viime vuonna:
http://esoteerinenmaantiede.blogspot.fi/2013/08/kun-turvauduttiin-makiin-pieni.html
Joulukuussa 2011 vierailimme Vartiokylän linnavuorella, jonka rahapulainen valtio on pannut nyt myyntiin 260 000 eurolla:
http://esoteerinenmaantiede.blogspot.fi/2011/12/vartiokylan-linnavuori-helsingin-vanhin.html
Joulukuussa 2011 vierailimme Vartiokylän linnavuorella, jonka rahapulainen valtio on pannut nyt myyntiin 260 000 eurolla:
http://esoteerinenmaantiede.blogspot.fi/2011/12/vartiokylan-linnavuori-helsingin-vanhin.html
Hei, noilla alueilla on myös muita aikas mielenkiintoisia kohteita, kuten riimukirjoituksia kalliossa. Tämä paikka on itse asiassa aika lähellä Sulkavan linnavuorta, n. 10 km:n päässä. Tulkintojen mukaan ne ajoittuvat 1200-luvulle. Henkilökohtaista mielenkiintoa paikkaan lisää se, että äitini syntymäkoti oli kallion vieressä. Paikka löytyy karttapaikasta nimellä Salonmäki, josta äidinisäni lienee ottanut sukunimekseen Salo aikaisemman Kiiskisen sijaan.
VastaaPoistaKiitos tiedosta. Riimukirjoitus, jos on aito tapaus, onkin jo hyvin merkittävä muinaisjäänne Suomen oloissa. Itse en ole ainakaan muita tapauksia tiennyt kuin yhden kyseeenalaisen kohteen Sipoon saaristosta Asplandetin saarelta.
VastaaPoista