Pala paperia - vai paljon enemmän? Kuvat kartoista palvelevat tämän kirjoituksen kuvituksena.
Jotkut tuijottavat tulta, jotkut järvenselkää, jotkut
rakastetun silmiä tai taivaan äärtä.
Mistäpä muusta siinä on kyse kuin rauhaisasta
lumoutumisesta, spontaanista meditaatiosta. Jopa hätkähtäen saattaa ihminen
tällaisesta palata tavanomaisen pienen minän piiriin, elpyneisyyden kirkkautta
vielä hetken kasvoillaan kantaen.
Saattaisiko sama autuuden ja laajuuden koitto sarastaa
myös niiden keskuudessa, jotka uppoutuvat karttoihin? Voisivatko kartat palvella mielen ruokana ja balsamina? Voisiko joidenkin ihmisten aivoilla olla poikkeuksellinen yhteenkytkeytymistaipumus nimenomaan karttoihin?
Vastauksemme on myönteinen. Tunnemme niitä, jotka aidosti
voivat menettää ajantajunsa kartografian äärellä ja ammentaa siitä jopa eräänlaisen
uskonnollisen kokemuksen.
Eräs koulullemme tuttu maantieteilijä kiinnitti lapsena
kaikki puhelinluettelon karttaosion sivut seinälle järjestykseen (tähän tarvittiin
tietenkin kahden luettelon sivut) ja vietti illat astuneena karttojen
sisäuniversumiin. Lopulta hän täytti koko seinänsä kartoilla - omalaatuinen valinta kaveripiirissä, jossa muut tapetoivat huoneensa
pop-idolien posterein - ja kun seinätila loppui, jatkoi hän jopa
katon valtaamista karttalehdin! Iän karttuessa taivalsi hän yhä varmemmin askelin kartoille piirrettyjen maisemien halki, mielessään samosi niiden metsiä ja kolusi niiden kaupunkeja. Kun hän sitten ensi kertaa fyysisesti kävi näissä paikoissa, huomasi hän osaavansa kulkea niissä. Oli kuin
hän olisi käynyt paikalla aiemmin, kuin unessa tai edellisessä elämässä, vaikka toisaalta lukemattomat yksityiskohdat luonnollisesti ryöppysivät ensiavautumisensa tuoreutta. Joskus hänen ennalta koodattu
paikallistuntemuksensa johti sellaisiin tilanteisiin, että hän päätyi
opastamaan tiestä epävarmoja paikallisia heidän omassa kotikaupungissaan.
Pasila ja sen suo kutsuu tekemään tuttavuutta.
Rauniot ovat saaneet kartalta huomionosoituksen.
Itäistä Uusimaata tiheine liikenneväylineen. Keskellä tietön metsäalue, joka viimeiset parikymmentä vuotta on tunnettu nimellä Sipoonkorpi.
On myös sellaisia karttojen ystäviä, joita kiehtoo kirjavien pergamenttiensa esittämä ajallinen jatkumo, muutoksen ratas. Heidän
keskittymisensä kohteena palvelevat usein paikkakunta- ja kaupunginosatason
kartat, joissa yksityiskohtaisuus on riittoisaa. Nähdä saman alueen karttoja
laajalta aikaskaalalta, vertailla niitä, astua nostalgian "kadotettuun
paratiisiin"; löytää kehityskulkujen suuria linjoja ja hauskoja
kuriositeetteja, oivaltaa niiden heijastamia suuremman yhteiskunnallisen tason
tekijöitä - se voi avartaa enemmän kuin mikään historiankirja. Se on herkuttelevainen hengenteko.
Vähäistä ei ole sekään, että kotiseututuntemus ja sitä
kautta -rakkaus terästyy karttojen kautta, ellei suorastaan vaadi niitä. Kartat
ovat juuret. Jos juureton uppoutuu karttaan ja sitten vielä fyysisesti
vierailee kartalta löytämässään kiinnostavassa paikassa, on kartta initioinut hänet yhteen juuririhmoistaan: sitä kautta tuntuu
virtaavan hengelle ravintoa koko kartalla esitetystä seudusta.
Allekirjoittanut kuuluu niihin, jotka lapsuudessa tai
varhaisnuoruudessa piirsivät omia karttoja. Paikat olivat mielikuvitusta, mutta sisältömuodot olivat sinällään realistisia ja symbolit -
vaikkapa suo, kuusimetsä ja rautatie - samoja kuin oikeissa kartoissa.
Kartan piirtäminen kävi aikakoneesta: lähtökohdaksi jääkauden muovaama kamara havumetsineen ja vesistöineen,
siihen sitten pienviljelystä, maanteitä, orastavaa teollistumista,
asutuskeskittymiä, yleistä volyymien kasvua aina nykypäivään. Kaatopaikka
sijoittui suolle, koska niin soita oikeastikin kohdeltiin ympäröivässä
todellisuudessa. Toisaalta metsät olivat laajempia, kalliot jyrkänteisempiä ja
joet mutkaisempia kuin ulkoisessa. Paikoissa oli salaisuutta, kaikkea
ei tunnettu.
Soistuman symboli on voimakas merkki, sillä tiedämme sen osoittaman kohteen luonteeltaan epämääräiseksi.
Vain vähän tässä nähdystä on jäljellä. Valtavasti on muutettu jo kertaalleen rakennettuja kohteita.
Suunnistuskartta ei niin kaukaiselta ajalta, jolloin Rastilassa oli joukko torppia takaniittyineen ja kärrypolkuineen.
Oma ehkä jo harveneva seurakuntansa on karttapallon
pyörittelijät, lämminsävyisten olohuoneiden kaukokaipuiset.
Keskuuteemme mahtuu myös karttoja taideteoksina katselevia esteetikkoja, joiden
huomio usein hakeutuu kallisarvoisiin vanhoihin karttoihin. Mutta onpa niitäkin,
jotka piirtävät taiteen nimissä karttoja. Suomessa tällainen on ainakin kuvataiteilija
Jussi Kivi.
Ehkä kartalla on aina taideteoksen
ominaisuuksia. Kartta on kuva, jolla on mittaamaton pinnanalaisuutensa,
se on ilmeinen portti. Eräällä tavalla kartta on kuin Platonin ideoiden maailma:
se on esittää lian, melun ja kulumisen todellisuudessa sijaitsevia asioita täydellisinä ja virheettöminä, ylimaallisina. Kartassa on
kuitenkin se nöyryys, että se tyypillisimmin seuraa – ei edellä – sitä, mitä
kentällä tapahtuu. Kärsivällisesti se toisintaa luonnon ja ihmisen teot, hyväksyväisenä, viisaan vanhuksen vakaudella.
Kuunelkaamme tässä kohtaa, mitä lausuu karttojen katselusta
Akseli Gallen-Kallela "iltapuhde-jutelmia" sisältävässä Kallela-kirjassa:
"Maantieteellisiä karttoja olen pitänyt aina kauneina,
vaikka nämä nykyään raa'an värityksen ja halpatekoisen monistamisen kautta ovat
menettäneet suuren osan entisestä kauneudestaan... Karttaa voi joskus katsella
miltei samalla harrastuksella kuin taideteosta, ja sillä on sekin taideteoksen
ominaisuus, että se siivittää katselijansa mielikuvituksen lentelemään
kaukomaihin, näkemään niiden ihmeitä ja ihailemaan kaikkea ennen tuntematonta,
mitä tietää tai luulee niissä olevan... Kotimaassa olen hyvin usein ruokkinut
kauko-kaipuutani karttateoksilla. Silloin en katsele karttoja niiden
kuviokauneuksista, vaan tyydyttääkseni halua saada tietää millaista tämän
rakkaan maan pinta on milläkin paikkakunnalla - tahi maanosassa, johon
mielenkiintoni kulloinkin kohdistuu. Silloin olen täynnä 'reppusällin'
retkeilyintoa."
Kartta kohtaa meidät yksilöinä, vastaa kunkin tarpeeseen. Kartalla on silti aina tunnelmansa, jonka se saa
kohdealueensa aluehengeltä. Levottomuus ja raskaus uhkuu kartasta, jonka täyttävät
moottoritierampit ja vailla väljyyden vastanapaa levittäytynyt asutusmatto; virvoitus kulkee
puron mutkittelevassa sinisessä rimpsussa; luontoon mukautumista henkii metsän ja pellon rajapintaan sijoitettu,
etelään katsova maatila; rauha asuu isojen niemien umpiperissä ja poluttomissa
laaksoissa; yksinäinen metsämökki kuiskii vetäytymistä; kumpuileva viljelysaava ylistää kulttuurin vuosisataista läsnäoloa; meressä on silta maailmaan ja mäkien huipuilla, korkeuskäyrästön pyramidin päällä, väikkyy lupaus vapaudesta.
Sukupolvien merkkejä: tähän merkitsi isoisä paikan tulevalle telakalle.
Kiinteistökartan selkeyttä.
Merikartta eli -kortti, johon Lohja-yhtiön työntekijä rajasi firman muinaiset kalastusalueet.
Jos kaikki kartoilla meditoivat tulisivat ulos kaapista,
yllättyisimme luultavasti heidän lukuisuudestaan. Useimmat eivät kuitenkaan
koskaan tule ajatelleeksi, kuinka paljon kartat heille merkitsevät. Karttoihin
tukeutuminen on hyvin luontevaa ja nykyteknologia vain monipuolistaa tätä. Eikö ole sentään ihmisissä toivoa, kun olemme
ryhtyneet tien näyttäjiksi ja sen löytäjiksi? Kartan laatiminen on omassa
erityissarjassaan äärimmäisen ystävällinen teko. Kavaluus ja ihmisyyden alennus onkin vääristelty kartta.
Vainoharhaisuuksissaan Neuvostoliitto tuotti alueistaan karttoja, joiden
sijaintitiedoissa oli tarkoituksella virheitä: vakoojat, sabotöörit
ja ulkovaltain sotajoukot joutuisivat eksyksiin. Niin joutui koko järjestelmä.
Kun katsoja antautuu kartalle ja antaa sen vietellä itsensä, vaihettuu ero hänen ja kartan välillä pienemmäksi, jopa suorastaan hälvenee. Ehkä hänelle silloin sarastaa myhäilyttävän kokonaisuudentunteen sävyttämänä "luonnon moninaiset,
odottamattomat, iänkaikkisuuteen ulottuvat pienet vaihtelut ja pikkukeksinnöt
sekä luonnon ihana yhteellisyys ja järkkymätön johdonmukaisuus", kuten Gallen-Kallela asian sanoiksi puki.
Jossain karttamerkityksellisyyden portaikon yläpäässä törmäämme
eksoottiseen termiin mandala. Sillä tarkoitetaan hindulaisuuden ja
buddhalaisuuden piirissä käytettävää pyhää symbolikarttateosta, meditaatioinstrumenttia.
Sektoreilla, kehillä, väreillä, kuvilla ja perimyslinjan siunauksilla lastattu
mandala ei ole enempää eikä vähempää kuin kartta kaikkeudesta; sekä mikro- että
makrokosmoksesta. Mandala voidaan tehdä maalaten tai
erivärisistä hiekoista sirotellen. Joka tapauksessa se tehdään äärimmäisen
kärsivällisesti ja tarkasti. Mandalan katsoja terävöityy sen
näkemisestä. Parhaimmillaan hän on uppoutuva kuvioon sillä intensiteetillä,
että se muodostuu hänelle kirkkaaksi ja eläväksi; hän pääsee kaksiulotteisen
ilmipinnan taa. Perinteelleen vihkiytyneenä hän lujasti luottaa mandalan olevan täydellistymistä
merkitsevien puhtaiden maiden tyyssija. Kun kuva – tai pikemminkin sen ”maku”
– sisäistyy kotiseutumaisen tutuksi, voi matkalainen olla lähellä päämäärää, joka sijaitsee hänessä itsessään eikä ole saavutuksena vähäinen.
Tässä pohdimme eräitä seikkoja kartoista ja niiden
katselusta. Aihetta ei voi pitää tyhjennettynä, mutta muodostakaamme silti
jokin kiteytys. Kenties se voisi olla, että olipa suhteemme karttoihin syvä tai
ohut tai jotain siltä väliltä, sitä ei ole koskaan haitaksi arvostaa ja vaalia, avata sille tilaa ja
suunnata siihen tietoisuutta. Kartta jota katsomme, katsoo myös meihin.
Paluu Steissille. Kartta voi niin sytyttää retkeilyinnon kuin antaa sille täyttymyksen.