Mäkkylässä säilynyttä tykkitietä lokakuussa 2013.
Lapsuuden kotinurkilla Helsingin Vartiokylässä oli muuan
hiekkatie. Se kulki Kontionmäen metsän eteläpuolitse yhdistäen toisiinsa
Arhotien ja Kukkaniityntien. Vielä 1960-luvun alussa se oli ollut normaali
ajoväylä nimeltään Voikkaantie, mutta kun se oli jostain syystä päätetty
alentaa moottoriajoneuvonkielolla tassutteluluokkaan, oli sen nimi nitistetty
samalla pois. Näin Helsingistä siis katosi yksi nimeä kantava katu.
Toisessa päässään nimettömyyteen tuomittu Voikkaantie
jakaantui kahdeksi kuin käärmeenkieli. Toinen haara sivusi ruotsalaista
koulua, mutta salaperäisempi ja kapeampi sukelsi metsään ja sen laidalla usein
säilytettiin tukkipinoja. Metsätien hämärässä koululaiset olivat polttaneet koulukirjojaan lukukauden päättyessä.
Mutta haarassa oli jotain vielä varjoisaa metsänsyliä
jännempää.
Sen pinta oli kauttaaltaan mukulakiveä.
Pienen tutkimusretkeilijän silmien loistaessa
kysymysmerkkeinä, valisti varttuneempi polvi, että kyseessä oli vanha tykkitie.
Ja mikä vieläkin ihmeellisempää: sen olivat rakentaneet kiinalaiset.
Kiinalaiset?
Ajatus tuntui ufolta. Mutta kun vuosien saatossa kuulluksi
tuli yhä enemmän tarinoita Helsingin ja muun eteläisen Suomen ensimmäisen
maailmansodan aikaisista linnoitustöistä, toistui viittaus kiinalaisiin kerta
toisensa jälkeen. Tuntui kuin kiinalaiset olisivat ehtineet kaikkialle
eteläiseen Suomeen, rakentaneet melkein joka paikkakunnalle jonkun juoksuhaudan,
suojahuoneen, luolan, muurin tai tykkitien.
Kiinalaisia ja kasakoita Luukissa syyspuolella 1916.
Tosiasiassa kiinalaiset, Venäjän vallan massiivisten linnoitustöiden Suomeen paiskaamat heittosäkit, rakensivat legendaa,
isoa myyttiä, vaikkakin tietämättään.
Heidän kädenjälkiään ei ole jäänyt fyysiseen olemassaoloon paljoakaan, jos
ollenkaan.
Tämä käy selväksi, kun lukee Harry Halénin laatimaa
julkaisua Kiinalaiset linnoitustyöläiset Helsingin ympäristössä 1916-1917. Halén
on eläkkeellä oleva tutkijaherrasmies, useita kieliä taitava orientalisti, joka
on erikoistunut kaivamaan esiin kiehtovia ja unohdettuja tsaarivallan aikaisia
asiakirjoja ja julkaisee löydöistään omakustanteista Unholan Aitta -sarjaa.
Linnoituskiinalaisista kertova osa on 24. ja julkaistu 2006. Tässä artikkelissa nähdyt mustavalkokuvat on toisinnettu siitä.
Viimeisimpänä legendaa "rakennustöihin
osallistuneista" kiinalaisista jatkaa Vartio- ja Mellunkylän
Omakotiyhdistyksen tiedotuslehti Kotikylä marraskuun 2013
numerossaan. Mutta kiinalaiset viipyivät Suomessa vain yhden syksyn ja
alkutalven. Ei sateen, mudan, roudan ja lumen aikana naputeltu mukulakivikatuja eikä
rakennettu bunkkereita, ja nämä työt sitä paitsi vaativat ammattitaitoa, mitä
kiinalaisilla ei ollut. Pian lisäksi olemme oppiva, että heidän työhalunsa olivat
rikoksien tekemistä lukuun ottamatta peräti vähäiset.
Kiinalaiset, jotka eivät ainakaan kaikki tulleet vapaasta
tahdostaan, tuotettiin maahan Kenttärakennushallituksen Suomen piirin
aluepäällikkö insinööri L. Pogozevin tilauksesta. Syynä oli linnoitustyömaiden
jatkuva työväen tarve ja se, että suomalaisiin kohdistuneet kruunun pakko-otot
olivat osoittautuneet epäonnistuneiksi. Ensimmäinen kiinalainen työvoimaerä,
vahvuudeltaan pari tuhatta miestä, saapui maahan elokuussa 1916. Tilaaja
tiedotti erästä Uudenmaan läänin maaherra kenraalimajuri Widnäsille 13.8. näin:
"Suomen piiriin saapuu 14.8. mennessä kaikkiaan 2100
kiinalaista työläistä, joita käytetään metsänkaatotöissä. Jotta työläisten
parissa voitaisiin turvata asianmukainen järjestys ja ehkäistä ennalta heidän
karkaamisensa, työläisjoukkueet varustetaan toimestani vartijahenkilöstöllä.
Siitä huolimatta on välttämätöntä ennakoida kiinalaisten erinäisiä yrityksiä
vältellä töitä ja karata, mitä Sotilashallinto pitää erittäin epätoivottavana
ilmiönä ja sitä paitsi saattaa aiheuttaa paikallisessa väestössä levottomuutta.
Sen vuoksi pyydän nöyrimmästi Teidän Ylhäisyyttänne määräämään kaikki
nimismiehet ja muut poliisiagentit pidättämään kaikki ne kiinalaiset, jotka
tavataan kuljeskelemasta, sekä toimittamaan heidät takaisin työmaille paikallisten
työnjohtajien alaisuuteen."
Metsänkaatotyöt, niitä varten kiinalaiset oli siis tuotu.
Kirjelmänsä yhteydessä Pogozev esitti listan kiinalaisten
sijoituspaikoista. Näitä olivat Espoon asema (Kivenlahti, Suomenoja),
Kauniaisten asema (Snettans, Luukki), Vantaa (Viinikkalan seutu), Korson aseman
seutu sekä Sipoo (Söderkulla ja Hansas).
Halénin mukaan kiinalaiset lienevät ainakin osaksi olleet
Mantshurian niin sanottua hunghuuseja eli "punapartoja",
pahamaineisia junarosvoja ja ryöstöillä eläviä irtolaisia., joita mestattiin
julkisina näytöksinä kotimaassaan.
Ryhmä saatiin suunnitellusti maahan ja pantiin suorin tein
metsänhakkuisiin. Sotatalous tarvitsi paljon puuta rakentamiseen ja
energianlähteeksi, ja olihan sitä paitsi valmistuvien linnoituslaitteiden
edustat avattava näkyvyyden estävistä metsistä. Luultavasti osin
kiinalaisporukoin avohakattiin muun muassa Sipoonkorpi.
Aikalaiskuvauksen mukaan kiinalaisten tekniikkana oli hakata kaadettava puu
ympäriinsä, jonka seurauksena koskaan ei voinut tietää mihin suuntaan puu
kaatuisi. Kuolemaan johtaneet onnettomuudet olivat yleisiä, kenties
päivittäisiä. Työmailla kuolleet kuopattiin kaikesta päätellen muitta mutkitta
metsään - sotaa käyvän suurvallan toiminta on suurpiirteistä. Sairaat saivat
hoitoa muun muassa Helsingin yleisessä sairaalassa. Tuore syfilis ja syyhy
olivat tavallisimmat sairaudet kiinalaisten keskuudessa.
Kiinalaisten majoittamiseen ja varustamiseen ei oltu
selvästikään varauduttu juuri mitenkään. Kiinalaiset joutuivat "kylmiin
riihiin ja puoliksi sortuneisiin mökkeihin vailla kunnollisia tulisijoja".
Lämpöä hakiessaan he kyhäsivät itselleen erilaisia korsuja sekä multamajoja,
jollainen ikuistui Suomen Kuvalehden ajankohtaiskuviin 1918.
Kiinalaiset alkoivat havitella lisävaatetusta paikallisten asukkaiden
pyykkinaruilta.
Sen verran kiinalaiset osoittivat sopeutumishalua, että pian
Suomeen asetuttuaan huomattava osa heistä luopui perinteisistä pitkistä
palmikoistaan.
Aikalaistodistaja Eliel Aspelin-Haapkylä kirjoitti
kiinalaisista päiväkirjaansa lokakuun 10. seuraavasti: "Päiväpalkkaa he
saavat 60 penniä päivässä. Ruuaksi heille kelpaa kissat, rotat, sammakot,
kastemadot. He asuvat riihissä, mutta yksi riihi on jo palanut. Heistä täällä
on kylmä, varsinkin kun heidän vaatteensa ovat kurjinta laatua. He kysyvät,
eikö talvi pian lakkaa?!"
Wolf Halsti mainitsi kiinalaisten persouden silkkiin
johdattaneen heitä hautausmaiden roskalaatikoille, joista saattoi löytää
seppeleiden koristenauhoja. "Näin Gallen-Kallelan Tarvaspään luona erään,
joka kantoi olkapään yli leveätä nauhaa kuin suurristin nauhaa ikään; siinä oli
teksti: 'En sista hälsning från familjen Johansson'"
Pelot kiinalaisten kurittomuudesta osoittautuivat pian
perustelluiksi. Ei sinällään ihme, ottaen huomioon heidän pito-olonsa. Monet
heistä karkailivat jo kymmenen päivää Suomeen saapumisensa jälkeen ja tietoja
rikoksista alkoi virrata. Sotungissa tehtiin ryöstö 3.9., Tikkurilassa
pahoinpideltiin 17.9., Söderkullassa rähinöitiin 18.9., Espoossa puukotettiin
24.9. ja Sipoota riivasi suorastaan varkauksien ja päällekarkauksien aalto
5.-29.9. Sipoossa huomattava osa väestöä, ehkä kymmenes, oli äkkiä kiinalaisia.
Kun poliisikonstaapelit Sipoossa lähtivät kiinalaisten
majapaikalle hakemaan varastettua omaisuutta, joutuivat he yli sadan kirvein,
seipäin ja sahoin aseistautuneen orientaalin saartamiksi eivätkä varoituslaukaukset revolverilla muuttaneet tilannetta. Tilanne raukesi vain poliisien perääntymiseen. Meno oli
yhä hurjistumaan päin. Marraskuun 13. Sipoon Hertsbyssä kiinalaiset vaeltelijat ryöstömurhasivat työmiehen lesken, tyttären ja tyttärentyttären ja tuikkasivat
talon ruumiineen tuleen. Espoon Matinkylässä kiinalaiset tappoivat 22.
joulukuuta huvilan ryöstöä estelleen miehen. Petomaisuus leimusi kaamoksessa.
Tässä vaiheessa Pogozev sai palautetta suojateistaan
itseltään Uudenmaan läänin maaherralta:
"Koska kiinalaiset kuljeskelevat suurin joukoin
kymmenien virstojen päässä työmaalta, ei ole ajateltavissa, että poliisi edes
nykyisine kaksinkertaisine voimineen pystyisi estämään kaikki nämä rikokset.
Tämän johdosta asukkaat ovat täysin terrorin alaisia voimatta hetkeäkään olla
levollisia henkensä puolesta. Tilanne on siinä määrin kärjistynyt, että sillä
voi olla erittäin vakavia ja odottamattomia seurauksia. Sen vuoksi ja koska
Kenttärakennushallitus ilmeisesti ei ole kykenevä turvaamaan väestöä
kiinalaisten heihin kohdistamilta rikoksilta, pyydän toimittamaan nämä pois
minulle uskotusta kuvernementista ja vaihtamaan heidät muihin työläisiin."
Kaiken kukkuraksi ilmojen kylmettyä kiinalaiset, ne ketkä nyt ylipäätään savottamailla näyttäytyivät, olivat alkaneet olla haluttomia tarttumaan lainkaan töihin - korsuun käpertyminen kiinnosti enemmän. Heitä ei voinut pelottaa aseella uhaten - he saattoivat repiä paitansa auki ja osoittaa rintaansa: "Losauta siihen vain!" Nyt näki koko viranomaiskenttä ainoana järkevänä ratkaisuna joukkokarkotuksen. Siihen ryhdyttiin viivyttelemättä. Ensimmäinen 800 miehen karkotuskolonna
lähti 23.11., toinen kolonna 10.12. (880 miestä), kolmas kolonna 20.12. (650
miestä) ja neljäs kolonna 30.1.1917 (226 miestä). Murhiin syyllistyneet
tuomittiin kuolemaan hirttämällä, mutta humanitäärisenä eleenä tuomio
muutettiin teloitukseksi ampumalla.
On mainittu, että joku kiinalaiskarkotettavia vievä laiva
olisi uponnut matkallaan. Yhden kiinalaisen sanotaan jääneen Nuuksioon ja
yhden olleen mukana punaisten panssarijunan miehistössä. Kiinalaisten siittämiä
lapsia sen sijaan putkahteli useampia (kiinalaiset olivat kuulemma erityisen
suosittuja espoolaismimmien keskuudessa). Halstin 1973 kertoman mukaan:
"Omien naisten puutteessa he luonnon lakeja totellen
panivat täällä alulle melkoisen määrän vinosilmäisiä suomalaisia. Tunnen
joitakin ja - vinot silmät tai ei - heistä kaikista on tullut oikein hyviä
suomalaisia, niin myös heidän jälkeläisistään."
Tunnetuin kuva kiinalaisista on Espoon Iivisniemeltä. Mukana
on suomalaisia lapsia.
Kiinalaisten multamaja.
Palataksemme kiinalaisten ansioiksi luettuihin
mukulakiviteihin, kiinalaiset siis saapuivat syksyn 1916 kynnyksellä ja olivat
jo marraskuusta alkaen massakarkotusten kohteena eikä heitä mainittavasti ole
tammikuun 1917 jälkeen voinut maahan jäädä. Tästä on luonnollista vetää samat
johtopäätökset kuin Halén:
"Kun heidät [kiinalaiset] usein mainitaan
linnoitustöiden yhteydessä mukulakivisten tykkiteiden rakentajina (mm. Turun
saariston Lypertön saaren Katanpään linnakkeessa), voi kysyä, milloin sellaiset
työt on ehditty tehdä. Talvella se ei käynyt, ja muuna aikana miehet olivat
Etelä-Suomessa lähinnä metsätöissä sekä mahdollisesti joitakin Kouvolassa (ja
ehkä Riihimäelläkin) ratatöissä. Toisaalta ei ole kattavaa tietoa siitä, miten
Kenttärakennushallitus sijoitteli miehiä eri paikkoihin ja minkälaisia määriä.
Metsänkaato- ja vallitustyöt lopetettiin kuitenkin jo keväällä 1917."
Koska kirjoituksemme alkoi Vartiokylästä, otetaan vielä
esille 1980 Vartiokylästä tallennettu kiinalaismuisto:
"Muistelija Martta Lindroth ihmetteli pikkutyttönä
kiinalaisten miesten pitkiä palmikoita, jotka roikkuivat niskassa. Kun isä
kaivoi ojaa, jossa oli isoja sammakoita, kiinalainen tuli paikalle ja puhui
vuolaasti omalla kielellään. Tulkki selitti, että mies pyysi sammakoita
itselleen syötäväksi. Niitä hän sitten saikin, pisti ne pussiinsa ja oli
mielissään. Muutaman päivän kuluttua kiinalainen toi vastalahjaksi pienen
pussin riisiä."
Vaikka nyt tietyllä tapaa raskain mielin täytyy luopua
kiinalaisteiden legendasta, on muisto tarinoista edelleen hauska - varsinkin
kun lapsuudessa kuulluissa versioissa ei ollut sanakaan rikoksista.
Orientalismin ihmeellinen tuulahdus voi yhä käydä siellä missä tykkiteitä
tapaa. Ne ovat tosin tehokkaasti Helsingistä hävitetyt. Useimpien tietämättä ne
kuitenkin ovat esikaupunkialueilla monien nykyisten teiden ja katujen
alkuperäisinä linjaajina. Huolella tehdyt mukulakivet - vaikka eivät sittenkään
punapartojen naputtamat - ovat siellä jossain asfaltin alla.
Puhdistettua ensimmäisen maailmansodan tykkitietä Santahaminassa.
Kun kulkee asuinympäristössä niin kaikkialla tosiaan tuntuu olevan linnoitustöitä jotka paikalliset vanhastaan "tietävät" kiinalaisten rakentamiksi. Eihän sitä tietenkään henno oikaista vaan tulee lähinnä nyökyteltyä.
VastaaPoista